تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

آلودگی واناکرای در ایران 10 برابر شد

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا از 10 برابر شدن حجم آلودگی رایانه‌ها به ویروس باج افزار خبر داد.

آلودگی واناکرای در ایران 10 برابر شد

به گزارش تکنــــــــــــــازدانلود؛ سرهنگ علی نیک نفس گفت: پلیس فتا اولین دستگاهی بود که این باج افزار را در سطح کشور رصد و از طریق سایت و رسانه‌ها اطلاع رسانی کرد .

وی افزود: در ابتدا نزدیک به دو هزار آی پی آلوده این باج افزار در کشور شده بودند ولی هم اکنون بیش از 20 هزار آی پی آلوده در کشور داریم. علت اصلی افزایش سرعت آلودگی سیستم‌ها به این باج افزار عدم به روز رسانی سیستم هاست در صورتی که اگر سیستم‌ها آپدیت لازم را داشت و افزون‌های آسیب زا بر روی آن‌ها حذف شود امکان پاکسازی باج افزار وجود دارد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا ادامه داد: کاری که باج افزار می‌کند این است که فایل ها را با پسوندهای مشخص رمزگذاری و در نتیجه برای رمزگشایی پول دریافت می‌نماید.

وی با تاکید بر این‌که در زمینه رمزگشایی تاکنون هیچ ادعایی ثبت نشده است گفت: ولی امکان پاکسازی ویروس در سیستم وجود دارد که این پاکسازی را در سایت پلیس فتا گزارش کرده ایم.

سرهنگ نیک نفس ادامه داد: آنتی ویروس های به روز این ویروس را می شناسند .

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: از آن‌جایی که این باج افزار از شبکه به سرعت منتقل می شود بلافاصله بعد از آلودگی سیستم باید از شبکه جدا و به سرعت خاموش شود تا فرصت کمتری این باج افزار برای رمزگذاری بقیه اطلاعات داشته باشد.

او گفت: بدون اطلاعات کافی و تخصص اقدام به روشن کردن سیستم نباید کرد چون احتمالا سیستم به سرعت داده ها را رمز گذاری می کند و در قبال رمزگشایی درخواست وجه می‌کند.

سرهنگ نیک نفس افزود: تاکنون افرادی که برای رمزگشایی پول پرداخت کرده اند برایشان هنوز رمزگشایی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه سایت هایی که ادعا می کنند که می توانند رمزگشایی اطلاعات کنند نباید اعتماد کرد، ادامه داد: در بررسی های صورت گرفته هیچ یک از این سایت ها واقعیت ندارند و این نوعی کلاهبرداری است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: هرگونه راه حل برای رمزگشایی از طریق سایت پلیس فتا اطلاع رسانی می شود همانطور که نحوه حذف این باج افزار اطلاع رسانی شده است.

سرهنگ نیک نفس با اشاره به اینکه در دو سال گذشته موضوع باج افزارها از سوی پلیس فتا اطلاع رسانی و هشدار داده شده است گفت: ولی حجم آلودگی نشان از کم توجهی در حوزه امنیتی است.

وی درباره اقدامات لازم برای مقابله با این باج افزار گفت: در مقابله با باج افزارها باید بک آپی جدا از سیستم صورت بگیرد و ترجیحا این موضوع برروی حافظه های فقط خواندنی مثل دی وی دی انجام شود و جدای از سیستم نگهداری گردد.

سرهنگ نیک نفس با هشدار دوباره برای به روز رسانی سیستم ها تصریح کرد: مراکز میزبانی سایت ها و مسئول امنیت آنها باید به سرعت اقدام به بروز رسانی و اقدامات لازم کند.

باج افزار زمانی که در سیستم نصب شود شروع به رمزگذاری می کند، سرعت سیستم را کند می کند و با سرعت بسیار زیاد رمزگذاری را آغاز می نماید و به سرعت پیغام می دهد که اطلاعات شما قابل دسترس نیست و تا زمانی که مبلغ وجه را واریز کنید و بعد از واریز کلید رمزگذاری را در اختیار شما قرار دهد که البته تاکنون افرادی که این وجه را پرداخت کردند بازگشت و رمزگذاری را دریافت نکردند.

سرهنگ نیک نفس تاکید کرد: مواردی که در اینترنت وجود دارد مبنی بر اینکه ادعای رمزگشایی باج افزارها را می کنند صحت ندارد و عمدتا این سایت ها کلاهبرداری است و این موضوع را پلیس فتا به صورت مستمر رصد می نماید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.