تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

ابزار رمزگشایی برای بی اثر کردن باج افزار Jigsaw

بر اساس گفته محققان، باج افزار Jigsaw به ۲۴۰ گونه پرونده‌ی مختلف و منحصر به فرد در سامانه‌های آلوده حمله می‌کند و اسنادی را که پسوندهای FUN یا BTC دارند را رمز می‌کند…

باج افزار شومی که Jigsaw نام دارد تهدید کرده است که اگر قربانی یک چهارم بیت‌کوین یا ۱۵۰ دلار را نپردازد، هزاران پرونده را ساعت به ساعت حذف خواهد کرد.

بدتر از آن، راه‌اندازی مجدد رایانه به قول مهاجمان موجب پاک شدن هزار پرونده خواهد شد. علاوه بر آن یک تصویر شوم «عروسی بیلی» برگرفته از فیلم ترسناک اره به همراه یک پیام هشدار ترسناک نیز توسط این بدافزار فرستاده می‌شود.

به گزارش تکنـــــــــــازدانلود:  یادداشت این باج‌افزار اینگونه شروع می‌شود: «من می‌خواهم با تو بازی کنم. بگذار تا قوانین را تعیین کنم: همه پرونده‌های تو در حال پاک شدن هستند».
اما نمایش ترسناک Jigsaw به نظر می‌رسد که در این لحظه خاتمه یافته باشد.
محققان این بدافزار را تحلیل کرده‌اند. این افراد شامل محققانی از تیم MalwareHunterTeam و کارشناسان جرایم رایآن‌های به نام‌های مایکل گیلسپی و لاورنس آبرامز بودند که موفق شدند یک ابزار رمزگشایی کشف کنند که به قربانیان اجازه می‌داد تا پرونده‌های خود را به صورت رایگان دوباره بازیابی کنند.
این پژوهش‌گران دستورالعمل‌هایی را برای استفاده هر کسی که گرفتار باج‌افزار Jigsaw شده بود، در بلاگ امنیتی آبرامز BleepingComputer.com ارسال کردند که شامل ابزاری برای رمزگشایی پرونده‌ها نیز می‌شد.
بر اساس گفته‌های آبرامز، باج‌افزار Jigsaw از رمزگذاری AES استفاده می‌کند که از طول بلوک ۱۲۸ بیتی و طول‌های کلید ۱۲۸ و ۱۹۲ و ۲۵۶ بیتی پشتیبانی می‌کند.

آبرامز در مصاحبه‌ای گفته است: «مجرمانی که پشت این باج‌افزار هستند، به همان اندازه از بازی کردن با قربانیان خود لذت می‌برند که از گرفتن پول آن‌ها خوشحال می‌شوند». اما او می‌گوید که مهاجمان بر سر قول خود می‌ایستند و اگر مردم پول را پرداخت نکنند، آن‌ها واقعاً پرونده‌ها را از بین می‌برند.

بر اساس گفته محققان، باج افزار Jigsaw به ۲۴۰ گونه پرونده‌ی مختلف و منحصر به فرد در سامانه‌های آلوده حمله می‌کند و اسنادی را که پسوندهای FUN یا BTC دارند را رمز می‌کند، هنگامی که رمزگذاری انجام شود، مجرمان شروع به شمارش معکوس ۶۰ دقیقه‌ای می‌کنند. اگر پرداخت در ظرف این مدت انجام نشود، Jigsaw یک پرونده را پاک می‌کند. در ساعت بعدی دو پرونده پاک می‌شود. و هر ساعتی که می‌گذرد تعداد پرونده‌های که پاک می‌شود به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.
و تنها به خاطر اینکه محققان راهی پیدا کرده‌اند که با استفاده از آن بر نویسندگان این باج‌افزار پیشی بگیرند، به این معنا نیست که باج‌افزار Jigsaw نیش خود را از دست داده‌ است. آبرامز می‌گوید: «قربانی متوسط Jigsaw نمی‌داند که از کجا باید بیت‌کوین تهیه کند. این روند دست و پا گیر است و می‌تواند چند روز به طول بکشند تا راه آن را پیدا کند. و تا آن موقع ممکن است ده‌ها هزار پرونده‌ پاک شده باشند».

قربانیان Jigsaw می‌توانند برای جلوگیری از پاک شدن پرونده‌ها به Windows Task Manager مراجعه کرده و روال firefox.exe را به همراه روال‌های drpbx.exe ببندند.
به گفته این محققان، مشخص نیست که تاکنون چه میزان از سامانه‌ها به وسیله این باج‌افزار آلوده شده‌اند. به گفته آبرامز یک مشکل این است که برخی از مردم فریب می‌خورند تا باج‌افزار Jigsaw را از طریق یک پرونده‌ی نصب جعلی مرورگر فایرفاکس بارگیری کنند.
پیش‌دستی بر مجرمان باج‌افزار معمول نیست. اما در اوایل هفته محققان گفته‌اند که آن‌ها قادر بوده‌اند تا باج‌افزار Petya را بشکنند و یک ابزار رمزگشایی بنویسند که به قربانیان اجازه می‌دهد تا کلیدهایی ایجاد کرده و پرونده‌های خود را در ظرف ده ثانیه رمزگشایی کنند.
آبرامز می‌گوید: «باج‌افزارها به شدت فراگیر شده‌اند، و به همین دلیل است که نویسندگان باج‌افزارها به سرعت کدهای برنامه‌های خود را می‌نویسند و این کار موجب می‌شود تا متخصصان امنیتی بتوانند آسان‌تر قفل آنان را بشکنند».
او اضافه می‌کند: «من تعجب نمی‌کنم اگر ما به زودی انواعی از باج‌افزارهای Petya و یا Jigsaw را ببینیم که موتور رمزگذاری خود را جایگزین کرده و تبدیل به چیزی شده باشند که به سختی قابل شکستن است».
آبرامز می‌گوید که منتظر دنباله‌های باج‌افزار Jigsaw باشید!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.