تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

۲۹ باور متداول که حقیقت ندارد

باورهای اشتباه

خود من از دکتر در تلویزیون شنیدم! با چشمای خودم دیدم. این رو یک دانشمند به من گفته. دانشمندها گفته‌اند…

اینها همه جملاتی هستند که روزانه با آن‌ها سرو‌کار داریم. مخصوصا وقتی باوری عمومی در بین مردم رایج شد که به نظر علمی می‌رسد. آیا واقعا اگر سرمان را بپوشانیم سرما نمی‌خوریم؟ آیا کوسه‌ها سرطان نمی‌‌گیرند؟ آیا حواس انسان‌ها فقط پنج‌گانه است؟ آیا نان قهوه‌ای بهتر از نان سفید است؟ با ما در تکنــــــــــــــازدانلودهمراه باشید تا ۲۹ باور عمومی که به نظر علمی می‌رسند را بررسی کنیم.

همه‌ی ما با باور حقایقی شبیه به علم بزرگ می‌شویم و در طول سالیان آن‌ها را کاملا می‌پذیریم. اینکه بهتر است سبزیجات را تازه مصرف کنیم، نانی که کمی هم قهوه‌ای باشد ارزش غذایی بیشتری دارد، ناخن و موی انسان مدتی پس از مرگ هم رشد می‌کند و … . اما حقیقت چیست؟ در این مقاله برخی از این باور‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

۱. سبزیجات تازه بهتر از سبزیجات فریز شده هستندباور اشتباه

تحقیقات بسیاری نشان‌ داده‌اند که سبزیجات و میوه‌های فریز شده می‌توانند به اندازه‌ی حالت تازه ارزش غذایی داشته باشند. بر طبق این تحقیقات میوه‌ و سبزیجات به محض چیده‌ شدنشان در مزرعه یا باغ، شروع به از دست دادن مواد غذایی با ارزش می‌کنند و تا زمانی که به فروشگاه برسند مقدار زیادی از ارزش غذایی‌ آن‌ها کم شده‌‌است. اما سبزیجات یخ‌زده به محض برداشت وارد روند فرآوری و فریز شدن می‌شوند در نتیجه بخش زیادی از ارزش غذایی‌ آن‌ها حفظ می‌شود.

البته این موضوع در صورتی صحیح است که روند فریزکردن مواد غذایی استاندارد باشد- مترجم

۲. سر را بپوشانید تا گرم بمانید

BBg6heI

معمولا والدین سر بچه‌هایشان غر می‌زنند که چرا بدون کلاه در سرما از خانه بیرون رفته‌اند چرا که معتقدند گرمای بدن از راه سر از دست می‌رود. اما دانشمندان این موضوع را یک افسانه‌ی محلی می‌دانند. در پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ ژورنال پزشکی بریتانیا (British Medical Journal) منتشر کرد، گزارش شد که فقط بین ۷ تا ۱۰ درصد حرارت بدن هر فرد از راه سرش دفع می‌شود. در حقیقت بدن مقدار نامساوی‌ای از حرارت را از همه‌ی اعضا و بخش‌هایش از دست می‌دهد از جمله دستان و انگشتان پا.

این موضوع به معنای عدم پوشاندن سر نیست بلکه از ما می‌خواهد که ازهمه جای بدن در برابر سرما محافظت کنیم-مترجم

۳. با موهای خیس از خانه بیرون نروید

موهای خیس

هیچ رابطه‌ای بین بیرون رفتن در سرما با موهای خیس و بیمار شدن وجود ندارد. اگر از زیر سشوار کردن مو قبل از بیرون رفتن شانه خالی کنید به احتمال زیاد احساس سرما خواهید کرد ولی بیمار نخواهید شد. آنفولانزا و سرماخوردگی در اثر ویروس به وجود می‌آیند و ربطی به دمای بدن ندارند.

۴. همه‌ی کربوهیدرات‌ها باعث افزایش وزن می‌شوند

 کربوهیدرات

باور عموم بر این است که کاهش مصرف همه‌ی انواع کربوهیدرات‌ها باعث کاهش وزن می‌شود. اما پیش از آن‌که کربوهیدرات‌ها را به طور کل از رژیم غذایی خود حذف کنید ببینید کارشناسان چه می‌گویند: بر طبق اظهارات “ژان هاروی برینو” که رئیس بخش غذا و ارزش غذایی دانشگاه ورمونت است، هیچ ماده‌ی اصلی در ذات کربوهیدرات‌ها نیست که چاق کننده باشد. کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای که در غلات، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند و بسیار مهم هستند. کربوهیدرات‌هایی که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنیم انواع ساده‌ی آن‌ها یا انواعی است که درشکر و غذاهایی که با آرد سفید درست می‌شوند وجود دارد.

۵. شکستن قولنج بند انگشت‌ها و مفاصل باعث ورم آن‌ها و آرتروز می‌شود

باور اشتباه

ممکن است همکار شما که همیشه در‌حال شکستن مفاصلش است روی اعصابتان باشد. اما او بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آرترز نیست. به گفته‌ی دکتر استفان ال برونستاین، که دارای برد تخصصی معتبر در دارو‌های داخلی و روماتولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی نیوجرسی است: بر خلاف باور عمومی، درآوردن صدای بند انگشت‌ها و مفاصل باعث ورم آن‌ها و آرترز نمی‌شود. صدایی که زمان شکستن مفاصل می‌شنویم به دلیل جانشینی هوای بین مفصل یا پیوند حامی بین مفصل و تاندون است.

۶. ما فقط از ۱۰ درصد توان مغزمان استفاده می‌کنیمباور اشتباه

این‌روزها وقتی نام یا شماره‌ تلفنی را به یاد نمی‌آوریم، آرزوی داشتن قدرت بیشتر در مغزمان را می‌کنیم. دکتر ماری پاسینکی نورولوژیست بیمارستان عمومی ماساچوست، عضو هیئت علمی دانشگاه هاروارد و نویسنده‌ی کتاب” مغز زیبا، توی زیبا”( انتشارات هایپریون۲۰۱۰) می‌گوید: شما از همه‌ی مغزتان استفاده می‌کنید اما نه درآن واحد. وی می‌گوید: به مغزتان به عنوان یک رایانه‌ی قوی پر از نرم‌افزار برای انجام تعداد باور نکردنی‌ای از کار‌های مختلف فکر کنید. وقتی ما بر روی یک کار یا وظیفه‌ی مشخص تمرکز می‌کنیم، بخشی از مغز که وظیفه‌ی انجام آن کار را به عهده دارد فعال‌تر می‌شود.

 

۷. کوه اورست بلند‌ترین کوه جهان است

کوه اورست

وقتی که از کوه‌پایه تا قله را در نظر بگیریم (نه از سطح دریا تا قله)، کوه ماناکی واقع در هاوایی با ارتفاع ۳۳.۵۰۰ فوت معادل ۱۰.۲۱۰ متر، بلند‌ترین کوه جهان است. اما بیشتر ارتفاع این کوه در زیر آب قرار دارد.

۸. انشتین در درس ریاضی مردود شد

انشتین

خیلی از نسل‌ها وقتی در ریاضیات ضعیف هستند، با این باور که انشتین نیز در درس ریاضی مردود شده است به خود دلداری می‌دهند. اما باور حقیقت ندارد. انشتین نه تنها در ریاضیات بسیار خوب بود بلکه در دیفرانسیل و حساب انتگرال نیز قبل از سن ۱۵ سالگی به استادی رسیده بود. با این وجود در ۱۶ سالگی نتوانست وارد دانشگاه بسیار معتبر پلی تکنیک زوریخ سوئیس شود چرا که در مباحث غیر علمی ضعیف بود. مخصوصا درس زبان فرانسه!

۹. اگر آدامس‌تان را قورت دهید ۷ سال طول می‌کشد که هضم شود

آدامس

“گوارش آدامسی که پارسال در حال دوچرخه سواری در پارک قورت داده‌اید ۷ سال طول نخواهد کشید!” این گفته‌ی دکتر ریچارد دسی، متخصص گوارش فعال در کانون سلامت گوارشی و بیماری‌های کبد بیمارستان Mercy در بالتیمور بود. او می‌گوید: این فقط یک باور اشتباه عام است. بخشی از آدامس غیر قابل هضم است و مانند بقیه‌ی مواد غیرقابل هضم، به سادگی از سیستم گوارش گذشته و دفع می‌شود. گوارش مواد قابل هضم آدامس نیز بیشتر از غذا‌های دیگر طول نمی‌کشد. دسی اطمینان می‌دهد که مواد غیر قابل گوارش آدامس برای ۷ سال به دستگاه گوارشی شما نمی‌چسبد!

۱۰. دیوار بزرگ چین از فضا دیده می‌شود

دیوار چین

امکان ندارد. به گفته‌ی کریس هدفیلد فضانورد کانادایی، فضانوردان با چشم غیر مصلح نمی‌توانند جزئیات هیچ بنایی را از فضا ببینند. حتی دیوار بزرگ چین (که در دوران اوجش حدود ۱۰.۰۰۰ کیلومتر طول داشته). او می‌گوید دیوار خیلی باریک و نازک است و توسط عوامل طبیعی همرنگش احاطه شده است

۱۱. اسپری‌های ضد بوی بد بدن یا دئودورانت‌ها سرطان‌زا هستند

باور اشتباه

به دئودورانت‌ها تهمت ایجاد سرطان زده‌شده. مخصوصا سرطان پستان در بانوان. با این‌حال در تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۲ توسط مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل صورت گرفت، هیچ ارتباطی بین استفاده از این محصولات با سرطان یافت نشد.

۱۲. زدودن حرفه‌ای پلاک‌های روی دندان باعث شل شدن دندان‌ها می‌شود

دندانپزشکی

به گفته‌ی جان کاتوزیانیس، دکتر دندان‌پزشک و موسس شرکت SoHo Smile در نیویورک، حقیقت دقیقا برعکس این باور است: حقیقت این است که اگر بگذارید پلاک‌ها بر روی دندانتان بمانند تبدیل به رسوب تارتار می‌شوند. نزدودن پلاک‌ها دندان‌هایتان را شل می‌کند. اگر کسی مدت زمان زیادی دندان‌هایش را توسط دندان‌پزشک تمیز و لکه‌گیری نکند، بعد از زدودن تارتار احساس خواهد کرد بین دندان‌هایش فاصله افتاده است و این موضوع باعث شل شدن دندان‌ها می‌شود. یا حتی در بیماری‌های سخت تر دندان، تارتارها هستند که دندان را نگه داشته‌اند و خود دندان‌ها شل هستند.

۱۳. پروتئین زیاد برایتان خوب است

protein

اگرچه بدون شک پروتئین برای بدن بسیار مهم است، مصرف بی‌رویه‌ی آن فشار خطرناکی به کبد و کلیه می‌آورد. به طور ایده‌آل پروتئین باید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از رژیم غذایی روزانه‌ی شما را تشکیل دهد که معادل حدود ۵۵ گرم برای مردان و ۴۵ گرم برای زنان است. ( منظور ۵۵ گرم پروتئین خالص است نه غذای حاوی پروتئین)

۱۴. سیاه‌چاله‌های فضایی خالی و پوک هستند

black-hole

نگذارید نامش گول‌تان بزند. سیاه‌چاله‌های فضایی خالی نیستند بلکه پر از مقدار بسیار زیادی ماده‌ی به شدت متراکم و با چگالی بسیار زیاد هستند که حتی نور نیز نمی‌تواند از جاذبه‌ی آن‌ها فرار کند.

۱۵. گاومیش‌ها با دیدن رنگ قرمز عصبانی‌ می‌شوند

گاومیش

عصبانیت گاومیش‌ها هیچ ربطی به رنگ قرمز ندارد. گاومیش‌ها کور رنگی هستند و این حرکت مواج شنل است که ناراحت‌شان می‌کند.

عجیب بود نه؟ به احتمال زیاد بسیار از ما حداقل چند باور را باور داشتیم! 

۱۶. کوسه‌ها سرطان نمی‌گیرند

کوسه

این باور بر این پایه شکل گرفته که اسکلت کوسه از استخوان تشکیل نشده و فقط غضروف دارد. پس جایی در مسیر‌های خونی میان استخوان (مغز استخوان) برای رشد سلول‌های سرطانی وجود ندارد. اما دانشمندان در کوسه‌ها نیز تومور یافته‌اند. البته این موضوع بسیار نادر است. این باور فقط به دلیل کم بودن تحقیقات روی این موضوع به این میزان رواج یافته‌است.

۱۷. همه‌ی نان‌های قهوه‌ای بهتر از نان سفید هستند

نان سبوس دار

نان قهوه‌ای که در فروشگاه‌ها می‌بینید همیشه هم به اندازه‌ای که ادعا می‌شود سلامت‌تر نیستند. رنگ قهوه‌ای ممکن است با رنگ خوراکی ایجاد شده باشد یا به خمیر نان پوست و فیبر گندم پاشیده باشند. اگر به دنبال نان قهوه‌ای بهتر هستید، بر روی برچسب اطلاعات محصول به دنبال کلمات دانه‌ی کامل جو یا گندم باشید چرا که این دانه‌ها شامل سبوس، ریشه و دیگر اجزای مفید غلات هستند.

 

۱۸. صدای کواک، کواک اردک‌ها اکو نمی‌شود

اردک

کسی نمی‌داند چه کسی این شایعه را ساخته‌است اما هرچه باشد این شایعه صحت ندارد. صدای کواک اردک نیز مثل سایر صدا‌های طبیعت اکو می‌شود و نمی‌تواند بر قوانین فیزیک غلبه کند.

۱۹. خفاش‌ها نابینا هستند

خفاش

با وجود اینکه چشمان خفاش‌ها بسیار کوچک است و شبانه شکار می‌کنند، این موجودات نابینا نیستند. به گفته‌ی “راب میس”، مدیر ارگان حمایت از خفاش‌ها واقع در میشیگان: خفاش‌های بزرگ سه برابر بهتر از انسان‌ها میبینند! پاول فاره، عضو آزمایشگاه خفاش‌های دانشگاه مک مستر کانادا نیز این موضوع را اینطور تایید می‌کند که: تمامی خفاش‌ها بینا هستند و تمامی آن‌ها به تغییرات سطح نور حساسند و این بینایی در نور کم حس اصلی برای کمک به آن‌ها در شب است. یعنی زمانی که فعالیتشان آغاز می‌شود.

۲۰. قانون ۵ ثانیه

باور غلط (12)

همه‌ی ما این‌کار را کرده ایم. اگر غذایی که بر روی زمین افتاد ولی در کمتر از 5 ثانیه  آن‌ را برداشتیم، به نظرمان هنوز تمیز و برای خوردن مناسب است. اما نظر متخصصان طور دیگریست. بر طبق تحقیقات دانشمند غذا، پاول داوسون از دانشگاه کلمون کالیفرنیای جنوبی، یک کلوچه ممکن است حتی در این زمان کوتاه به باکتری سمی سالمونلا  آلوده شود مخصوصا اگر بر روی سطوح کاشی شده یا چوبی بیوفتد. اینکه غذا چقدر کثیف شود ربط زیادی به زمان ندارد بلکه به عواملی مثل رطوبت غذا، نوع و شرایط سطح بستگی دارد.

۲۱. موز بر روی درخت می‌روید

موز

گیاه موز در حقیقت یک بوته است و نه یک درخت. موز بزرگترین بوته‌ی گل‌دار بر روی کره‌ی زمین است.

۲۲. کسانی که در خواب راه می‌روند را بیدار نکنید

راه رفتن در خواب

آیا می‌دانستید حدود ۴۰ درصد از کودکان در خواب راه می‌روند ولی بیشتر آن‌ها با افزایش سن این عادت را از دست می‌دهند؟ ممکن است این نصیحت را شنیده باشید که هرگز این افراد را از خواب بیدار نکنید چرا که ممکن است بخاطر بیداری ناگهانی دچار شک شدید شوند. این باوری اشتباه است. بیدار کردن افراد در حالی که در خواب راه می‌روند فقط ممکن است باعث گیجی آن‌ها و البته ایجاد یک برخورد خجالت‌آور برای شما شود!!!

۲۳. دستگیره‌ی در دستشویی مملو از میکروب و کثیفی است

دستگیره دستشویی

بر طبق تحقیقی که در دانشگاه آریزونا انجام شد، در و دستگیره‌ی دستشویی کمترین میزان میکروب و کثیفی در آن اتاق (دستشویی) را دارند. اغلب باکتری‌ها برای رشد و زنده ماندن به محیط‌های گرم و مرطوب احتیاج دارند و بر روی سطوح سخت و خشک زمان زیادی دوام نمی‌آورند.

۲۴. ماهی فقط سه ثانیه حافظه دارد

باور غلط (2)

این موضوع ثابت شده است که ماهی‌ها می‌توانند اطلاعاتی حتی از ۵ ماه پیش را نیز به یاد آورند. دانشمندان توانسته‌اند ماهی‌ها را با صدا برای زمان غذا تربیت کنند. هر بار که آن‌ها یک صدای خاص را پخش می‌کردند ماهی‌ها به سمت محل غذا بازمی‌گشتند.

۲۵. سکه‌ای که از بالای برج امپایر استیت نیویورک به پایین پرت شود می‌تواند یک نفر را بکشد

5857674674674643

یک سکه‌ی ۱۰ گرمی هرگز به سرعت لازم برای کشتن یک نفر نخواهد رسید حتی اگر از بالای یک آسمان‌خراش پرتاب شود. سرعت سکه به دلیل اصطکاک با هوا کم می‌شود و اگر با شما برخورد کند ممکن است مجروح شوید اما این مجروحیت کشنده نخواهد بود.

ارتفاع سقف این برج ۳۸۱ متر و ارتفاع آنتنش ۴۳۸ متر است. ارتفاع آنتن برج میلاد ۴۳۵ متر است- مترجم

۲۶. انسان فقط حواس پنچ‌گانه دارد

حواس پنجگانه

درست نیست! عصب شناسان تا ۲۱ حس را در انسان شمارش کرده‌اند. از جمله حس تشنگی، تعادل، گرسنگی، دما و حرکت.

۲۷. سگ‌ها از راه بزاق‎شان عرق می‌کنند

سگ

بیشتر غدد عرق در سگ‌ها در پنجه‌ها و کف پایشان قرار دارند و هیچ کدام بر روی زبان یا دهان نیستند. ساخت و ترشح آب دهان و بزاق سگ‌ها راهی برای حفظ تعادل دمای بدنشان است چرا که رطوبتی که از سطح مرطوب شش‌هایشان می‌آید تبخیر می‌شود.

۲۸. وایکینگ‌ها کلاه‌خود‌هایی شاخ‌دار بر سر می‌کردند

وایکینگ

هیچ مدرکی تاریخی یا باستان شانسی برای تایید این ادعا وجود ندارد. احتمالا این افسانه پس از آن شایع شد که نقاش و طراح لباس آلمانی، کارل امیل دوپلر، اولین‌ بار کلاه‌خودهایی شاخ‌دار برای اپرای ریچارد واگنر به نام The Ring of the Nibelung در سال ۱۸۷۶ ساخت.

۲۹. تا مدتی پس از مرگ انسان، ناخن‌ها و موها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند

مرگ

این باور ترسناک نیز فقط یک افسانه‌ی محلی است. در حقیقت پوست انسان پس از مرگش به دلیل از دست دادن آب، کمی واکنش نشان می‌دهد به همین دلیل ناخن‌ها و موها بلندتر به نظر می‌رسند. همچنین کبودی عضلات زیر موها پس از مرگ ممکن است باعث این توهم شود.

کمی عجیب بود نه؟ گاهی موضوعاتی که به نظر علمی و منطقی می‌رسند چقدر می‌توانند از علم دور و حتی مخالف آن باشند. نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا تا به‌حال باهیچ کدام از این باور‌ها رو به رو شده بودید؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.