همانطور که اشاره کردیم، هواپیمای چینی برای جایگزین شدن رقبایی نظیر بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس ای ۳۲۰ روانهی بازار خواهد شد. با توجه به نیاز بالای خطوط هوایی چین برای چنین هواپیمایی، دولت این کشور از کمپانیهای داخلی دعوت کرده تا محصولات خود را برای استفاده در داخل کشور طراحی کرده و روانهی بازار کنند. C919 از وجود دو موتور جت بهره میبرد و قادر است ۱۶۸ مسافر را جابجا کند. چینیها درصدد آن هستند تا هواپیمای خود را در درجهی اول به عنوان یک جایگزین در بازار داخلی و سپس بازارهای خارجی در اختیار شرکتهای هوایی قرار دهند. نهادهای آمریکایی هنوز اجازهی پرواز این هواپیما در آسمان این کشور را صادر نکرده است.
کمپانی COMAC اعلام کرده که هواپیمایش پیش از آنکه بصورت رسمی مورد استفاده قرار گیرد، نظر بسیاری را جلب کرده؛ بطوریکه این کمپانی سفارش ساخت ۵۱۷ فروند از این هواپیما را دریافت کرده است. کمپانی COMAC از سال ۲۰۰۸ درگیر طراحی و توسعهی این هواپیما است. پیش از این انتظار میرفت تا C919 در سال ۲۰۱۶ میلادی بصورت رسمی وارد ناوگان شرکتهای هواپیمایی شود، اما تاخیرهای ایجاد شده در فرآیند تولید باعث شده تا کوماک سال ۲۰۱۹ را به عنوان زمانی که این هواپیما روانهی بازار خواهد شد، در نظر بگیرد.
البته باید به این نکته اشاره کرد که بخش بزرگی از ماژولها و سیستمهای حساس مورد استفاده در این هواپیما توسط کمپانیهای غیر چینی تولید شده است. بوئینگ پیشبینی کرده که در طول دو دههی آینده، چینیها به بیش از ۵٫۵۸۰ فروند هواپیمای مسافربری نیاز خواهند داشت که ارزش این تعداد هواپیما بالغ بر ۷۸۰ میلیارد دلار میشود.
چینیها از پشتوانهی مهندسی سطح بالایی بهره میبرند و ترکیب این ویژگی با هزینهی پایین تولید، تولد رقیبی قدرتمند را برای کمپانیهای ایرباس و بوئینگ نوید میدهد.