تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

نگاهی به F-15SA، مدرن‌ ترین جنگنده‌ی مک دانل داگلاس

F-15SA 

در اوایل دهه‌ی هشتاد میلادی نیروی هوایی ایالات متحده‌ی آمریکا طرح جایگزینی جنگنده‌ها‌ی خود را مطرح کرد که پس از ارائه‌ی نمونه‌های اولیه‌ی تولید شده، مک دانل داگلاس موفق شد تا در سال ۱۹۸۸ هواپیمای F-15 را رسما معرفی کرده و در اختیار ارتش قرار دهد. حال این کمپانی که هم‌اکنون تحت تملک بوئینگ قرار دارد، پیشرفته‌ترین و بروزترین نمونه‌ی این جنگنده را با نام F-15SA عرضه می‌کند.

یکی از خریداران اصلی F-15 Eagle عربستان سعودی بود که نام نسخه‌های فروخته شده به این کشور F-15S است. عربستان سعودی در دهه‌ی ۹۰ میلادی سفارش خرید ۷۰ دستگاه از این جنگنده را به مک دانل داگلاس داد. حال پس از گذشت بیش از دو دهه از زمان تحویل اولین سری از این جنگنده‌ها، عربستان سعودی که این روزها به طبل جنگ بر علیه خواست مردم یمن می‌کوبد، سفارش ساخت ۸۴ فروند از هواپیمای بروز شده‌ی F-15SA را در کنار خرید ۷۰ کیت بروزرسانی F-15Sهای خود، به بوئینگ تحویل داده است.

جنگنده‌ی F-15SA یک ماشین جنگی بسیار پرقدرت است که تغییراتی را در مقایسه با نسل اول یعنی F-15E Strike Eagle به خود دیده است. مک دانل داگلاس جنگنده‌ی F-15 را بنا به درخواست نیروی هوایی آمریکا بصورت دو منظوره با قابلیت نبرد در آسمان و همچنین انهدام اهداف زمینی طراحی و تولید کرده است؛ البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تمرکز روی تقویت قابلیت‌های F-15 در نبردهای هوایی بسیار پررنگ‌تر بوده است.

همانطور که اشاره کردیم F-15SA تغییرات گسترده‌ای را به خود دیده که از آن جمله می‌توان به تبدیل سیستم ناوبری به سیستم الکترونیک (دستورات خلبان برای مانور که به بال‌های عمودی و افقی صادر می‌شود، به جای استفاده از سیستم مکانیکی، بصورت دستورات الکترونیک به کامپیوتر مرکزی و از آنجا به بال‌های عمودی و افقی انتقال پیدا می‌کند)، استفاده از رادار جدید APG-63V3، تجهیزات مقابله با جنگ‌های الکترونیک، سیستم شناسایی پرتاب موشک، نمایشگرهای بروز شده ی هر دو کاکپیت و نصب نمایشگر روی کلاه‌ خلبانان در کنار سیستم جستجو و ردیابی مادون قرمز موسوم به چشم ببر (Tiger Eyes) اشاره کرد. F-15SA از دو موتور جت F-110-GE-129 بهره می‌برد که هر یک قادر است ۳۰٫۰۰۰ پاند نیروی رانش را در اختیار خلبان قرار دهد.

F-15SA دست مسئولین بخش مهمات را باز گذاشته، چراکه این جنگنده قادر است طیف گسترده‌ای از تسلیحات را با خود حمل کند. تصویر اصلی مطلب، F-15SA را در حالت تجهیز به مهماتی برای درگیری در آسمان و انهدام مواضع در زمین نشان می‌دهد. در کنار حمل ۲۲ موشک از 6 نوع موشک مختلف که شامل موشک‌های سبک و سنگین می‌شود، F-15SA از وجود تیربار ۲۰ میلی‌متری موجود روی F-15E با قابلیت شلیک برای ۵۴۰ دور بهره می‌برد. موشک‌های نصب شده روی این جنگنده کاربردهای مختلفی دارند که از جمله‌ی آن می‌توان به موشک‌های دور برد، موشک‌های مخصوص انهدام سیستم ضد هوایی دشمن، موشک‌های ضد هوایی و سیستم موشکی با قابلیت اصابت دقیق به سوژه و بمباران غیر دقیق اشاره کرد. در قسمت میانی نیز محلی برای اتصال تانکر حمل سوخت، موشک ۱۰۰۰ کیلوگرمی JDAM یا رادار قابل استفاده است.

F-15SA

 تصویر فوق بار دیگر F-15SA را نشان می‌دهد، اما این بار این جنگنده‌ی دو منظوره فقط برای مبارزه در رزم‌های هوایی تجهیز شده است. این هواپیما در این حالت در مجموع به ۱۶ موشک از دو نوع تجهیز شده است. این تعداد موشک در مقایسه با نسخه‌های دیگر F-15 از جمله نوع C و E دو برابر شده است. همچنین باید به سیستم جستجو و شناسایی مادون قرمز نیز اشاره کرد که در دماغه‌ی هواپیما قرار گرفته است. رادارها تعبیه شده در F-15SA این امکان را در اختیار خلبان قرار می‌دهد تا بدون اینکه سیستم دشمن وی را از  رادار و تیررس توسط F-15SA آگاه کند، به شکار بپردازد. خلبان F-15SA قادر است در سکوت کامل راداری نیز از محیط پیرامون خود به بهترین شکل آگهی یافته و دشمن را تحت نظر بگیرد.

F 15SA 2

تغییرات صورت گرفته در F-15SA در نسخه‌ی دیگر جنگنده‌ی بوئینگ که F-15 Silent Eagle نام دارد، اعمال شده است. البته باید به این موضوع اشاره کرده که F-15 Silent Eagle هنوز مشتری خاصی ندارد، چراکه مشتریان اصلی این هواپیما نظیر کره‌ی جنوبی و ژاپن ترجیح داده‌اند تا به جای F-15، پرنده‌ی جدید لاکهید مارتین یا همان F-35 را در اختیار بگیرند.

F-15 Silent Eagle در مقایسه با سایر نسخه‌ها نیز شاهد تغییراتی است که از جمله ی آن می‌توان به قابلیت بارگیری مهمات در داخل تانکرهای کوچک آن اشاره کرد. همچنین تغییرات دیگری نظیر زاویه‌دار شدن جزئی باله‌های عقب و پوشش ضد راداری درپوش موتورها نیز به این نسخه اضافه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.