تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

چاله بزرگ الماس




به گزارش تکنـــــــــــــــــازدانلود:
الماس یکی از نایاب ترین سنگ های روی کره زمین است. شرایط سخت و دشوار ایجاد آن باعث شده است که این سنگ زینتی قیمت زیادی داشته باشد. همین موضوع باع می شود که معادن این سنگ زینتی از نظر سختی کار و ابعاد با فلز مهمی چون مس رقابت کند. البته همه اینها در صورتی است که معدن الماس به صورت رو باز استخراج شود. یکی از مهم ترین معادن روباز الماس در جهان معدن میر در روسیه است که چسبیده به شهر میرنی است. این عدن یکی از عجیب ترین و بزرگترین سازه های دست بشر است؛ سازه ای که در زمین حفر شده و نشان می دهد که الماس چه سنگ گران قیمتی است.
در ادامه مطلب همراه با تکنـــــــــــازدانلود باشید...
معدن الماس میرنی در سیبری شرقی در روسیه قرار دارد. این معدن بزرگ در سال 1955 به وسیله یوری خاباردین زمین شناس اتحاد جماهیر شوروی کشف شد. خاباردین به خاطر این کشف بالاترین نشان دولتی در شوروی را دریافت کرد. توسعه و حفاری معدن از دو سال بعد از کشف بزرگ خاباردین - یعنی در سال 1957 - آغاز شد.



 معمولا معادن الماس زیر زمینی هستند و به خاطر شرایط سخت کاری شان مشهور می شوند. اما میرنی یک معدن رو باز است که ظرایط کاری اش دست کمی از یک معدن زیر زمینی ندارد. سرمای کشنده زمستان سیبری و برف و یخ تقریبا نیمی از سال اجازه کار کردن را در این معدن می گیرد. با گرم تر شدن هوا این معدن به یک سوراخ پر از لجن و آب تبدیل شده و این بار آب مانعی برای استخراج الماس محسوب می شود. با این همه طی نیم قرن روس ها با سخت جانی کوشیدند و یکی از بزرگترین ساخته های دست بشر را حفر کردند.

به خاطر یک مشت الماس

طی نزدیک به 50 سال روس ها برای استخراج این معدن زمین را کندند تا دومین سوراخ دست ساز بشر را در زمین ایجاد کنند. این سوراخ 525 متر عمق دارد که برای معادن روباز یک رکورد محسوب می شود. همچنین قطر این معدن به بیشتر از 1200 می رسد؛ عددی که باعث می شود این معدن بعد از معدن مس بینگام کانیون در رتبه دوم بزرگترین چاله دست ساز بشر قرار بگیرد. این موضوع نشان می دهد که بیشتر از 340 میلیون متر مکعب خاک و سنگ از این معدن خارج شده است تا میرنی همچنین عمیق ترین معدن روباز الماس جهان محسوب شود. اما همیشه این طور نبوده است. همان طور که در تصاویر دیده می شود این معدن و همه معادن روباز به صورت پله ای استخراج می شوند.جالب است بدانید اگر ارتفاع پله اول معدن را فقط 10 متر در نظر بگیرید برداشتن کل آن دو سال زمان برده است. به طور متوسط حدود 1 میلیارد و 340 میلیون تن وزن ختکی بوده که از این سوراخ بیرون آمده تا در مجموع این سال ها 100 هزار کیلو الماس استخراج شود. خوب است بدانید در دو سال اول تقریبا هیچ الماسی به دست نیامده چون الماس در عمق بیشتر از 10 متر وجود داد. الماس هایی که فقط 20 درصدشان ارزش جواهری داشتند و بقیه به مصارف صنعتی رسیده اند.


اما برای اینکه متوجه شوید چاله معدن میرنی چقدر بزرگ و عمیق است خوب است بدانید که اگر برجی به ارتفاع برج میلاد را از کف این معدن بسازیم هیچ گاه ارتفاع برج میلاد به سطح زمین نمی رسد. این چاله مسوول  تصادفات و سقوط چند هلی کوپتر هم به شمار می آید؛ یعنی به اندازه ای بزرگ است که مکش هوایی ایجاد می کند. به همین دلیل فضای بالای این معدن برای پرواز هلی کوپتر ممنوع است. میرنی بزرگترین و اولین معدن الماس روسیه است و درست در کنار شهری به همین نام قرار گرفته است. به همین دلیل عکس های هوایی به خوبی بزرگی آن را در مقابل ساختمان های شهری نشان می دهند. معدن میرنی در سال 2001 برای همیشه تعطیل شذ چون عمقش آن قدر زیاد شده بود که دیگر آب اجازه فعالیتنمی داد و هم اینکه ذخیره الماسش کاهش پیدا کرده بود. در طول حیات معدن نزدیک به 6-- میلیون دلار الماس از ان استخراج و فروخته شد.

اگر امروزه هوس کنید سری به عمق 525 متری زمین بزنید باید دو ساعت سواری با ماشین های ناراحت معدن را به جان بخرید تا از بالای معدن به کف آن برسید؛ کاری که  روزگاری کارگران معدن هر روز مبور به انجام آن بودند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.