تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

هشدار به کاربران فیس‌نما,تمام رمزهای‌عبور خود را تغییر دهید

اگر شبکه اجتماعی فیسنما رمزهای کاربران را همانند بسیاری دیگر از سایت‌های نسبتاً امن، بصورت خام ذخیره نمی‌کرد، و برای حریم خصوصی و اطلاعات کاربران احترام قائل می‌شد، می‌توانست اندکی از آسیب‌های وارد شده به کاربران خود را بکاهد

در چهارشنبه‌ای که گذشت، شاهد هک شدن شبکه اجتماعی فیسنما بودیم. فیسنما از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی ایران است که اگرچه توانایی رقابت با شبکه‌های اجتماعی خارجی، مثل گوگل پلاس و فیسبوک را نداشته، امّا با این حال توانسته‌ بود تعداد زیادی کاربر را جذب خود کند و با گرفتن آگهی‌های تبلیغاتی نیز درآمد مناسبی داشته باشد.

به گزارش تکنـــــــــــــــازدانلود: پس از این‌که شبکه اجتماعی فیسنما سرورهای خود را از کانادا به ایران منتقل کرد، توسط هکران ناشناسی مورد حمله قرار گرفت. هکر این سایت، در اقدامی نام کاربری، آدرس ایمیل و رمز بیش از صد هزار کاربر را در فضای مجازی منتشر کرد و در پیامی با «در پیت» خواندن این شبکه اجتماعی، تهدید کرد که در روزهای آینده تعداد بیشتری از نام کاربری، ایمیل و رمز عبور کاربران این شبکه اجتماعی را منتشر خواهد کرد.

قطعاً گروه زیادی از کاربرانِ این شبکه اجتماعی، از انتشار این حجم از اطلاعات آسیب خواهند دید. شگفت‌آور این است که برخی کاربران تمایل شدیدی برای یافتن فایل حاوی ایمیل و رمز کاربران فیسنما دارند. پس از انتشار خبر هک شدن سایت فیسنما، بخش دیدگاه سایت‌های خبری آی‌تی نشان می‌داد که برخی کاربران با افتخار و غرور از وارد شدن به ایمیل کاربران فیسنما و سرقت برخی اطلاعات آن‌ها سخن گفته‌اند. سوء استفاده کنندگان در ساعات اولیه کوشیده‌اند که وارد ایمیل کاربرانی که رمز آن‌ها در فیس‌نما و رمز ایمیل‌شان یکسان بوده، شوند و در جست‌وجوی هر اطلاعاتی برای سوء استفاده باشند.

اکنون در حالی که سایت فیسنما نیز از دسترس خارج است، اطلاع‌رسانی لازم را در این زمینه به کاربران خود نکرده است و مشخص نیست که مدیران این شبکه اجتماعی چه میزان مسئولیت‌پذیر هستند و پاسخ‌گوی مشکلات به‌ وجود آمده برای کاربران خواهند بود.

hack facenama

اگر شبکه اجتماعی فیسنما رمزهای کاربران را همانند بسیاری دیگر از سایت‌های نسبتاً امن، بصورت خام ذخیره نمی‌کرد، و برای حریم خصوصی و اطلاعات کاربران احترام قائل می‌شد، می‌توانست اندکی از آسیب‌های وارد شده به کاربران خود را بکاهد، امّا با ذخیره کردن رمزهای کاربران، کاربران را تبدیل به طعمه‌ای برای سوء‌استفاده کنندگان کرد و یک‌باره علاوه بر بی‌اعتبار کردن سایت‌های داخلی، آبروی خود را نیز باخت. فیسنما می‌توانست همانند بسیاری از سرویس‌های وبلاگ‌نویسی و شبکه‌های اجتماعی، رمز کاربران را این‌گونه به صورت ساده و ابتدایی ذخیره نکند و در صورت فراموش کردن رمز، از طریق ایمیل، لینکی را برای ایجاد رمز جدید در اختیار کاربران قرار دهد.

مهم‌ترین خطری که می‌تواند کاربران فیسنما را تهدید کند این است که رمز آن‌ها در فیسنما و رمز ایمیل و دیگر حساب‌های آنان در شبکه‌های اجتماعی و حساب‌های بانکی یکسان باشد. این اتفاق تلخ اگه مایه عبرت شود، می‌تواند تجربه‌ی خوبی باشد که کاربران برای حساب‌های کاربری خود در سایت‌هایی با اهمیت مختلف، رمزهای مختلفی را در نظر بگیرند تا در صورت فراموش کردن و یا هک شدن، تمامی حساب‌های کاربری خود را به صورت دومینووار از دست ندهند.

اکیداً پیشنهاد می‌کنیم که کاربران فیسنما، اعم از آن‌هایی که رمز آن‌ها منتشر شده یا نشده، تمامی رمزهای خود را در حساب‌های‌شان در سایت‌های مختلف تغییر دهند و از تغییر نیافتن و درست بودن اطلاعات بازیابی رمز، شامل ایمیل بازیابی، شماره موبایل و پرسش امنیتی، اطمینان حاصل کنند

نکته‌ی دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از کاربران با وجود هشدارهای امنیتی که در بسیاری از سایت‌های مختلف به آن‌ها داده می‌شود و احتمالاً تعداد زیادی از آن‌ها نیز با این اصول اولیه امنیتی آشنا هستند، باز هم بر اثر سهل‌انگاری و بی‌حوصلگی، نکات ساده‌ای مثل استفاده از رمزهای قوی و یا فعال کردن ورود دومرحله‌ای به حساب‌های ایمیل خود را رعایت نکرده و نمی‌کنند و هرگز به این فکر نمی‌کنند که آن‌ها نیز ممکن است روزی قربانی هکران و سوء‌استفاده کنندگان قرار گیرند.

قطعاً هک شدن فیسنما و انتشار این حجم از اطلاعات کاربران باعث بی‌اعتمادی کاربران به شبکه‌های اجتماعی و یا سرویس‌های وبلاگ‌نویسی ایرانی خواهد شد و از مشتری‌ها و حامیان آن‌ها خواهد کاست. امیدواریم که این رویداد سبب شود که مسئولان سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که اطلاعات زیادی را از کاربران دریافت می‌کنند، با بالاتر بردن سطح امنیت، مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به اطلاعات و امنیت کاربران داشته باشند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.