تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

سود خدمات نرم‌افزاری 10 برابر فروش گوشی است!

 سود خدمات نرم‌افزاری 10 برابر فروش گوشی است!
رشد تقاضا برای محصولات اپل طی سال‌های اخیر اگرچه به رونق بازار فروشندگان محصولات این برند منجر شده است، اما از سویی به ایجاد شغل و درآمدهای جدیدی انجامیده است که سودی هنگفت برای شاغلان خود دربر دارد.

فروش و نصب نرم‌افزارهای جانبی، جلبریک کردن گوشی، نصب اپل‌آی‌دی و ... از اقداماتی است که سال‌هاست برخی از فروشندگان محصولات اپل از محل آن سود هنگفتی می‌برند و حالا گویا با افزایش نرخ این خدمات، سودی که شامل حال آنها می‌شود از سود فروش محصولات این برند گران‌قیمت بیشتر شده است.

این موضوع که موجب اعتراض گروهی از شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات پس از فروش و همچنین خریداران شده، موضوع گزارش این هفته است. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید.
کسب‌و‌کار جدید فروشندگان آی‌فون و آی‌پد
اخذ مبالغ هنگفت بابت ارایه خدمات جانبی نظیر نصب نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی، شکستن قفل و... از خریدار گوشی موبایل و تبلت اقدامی است که سال‌هاست فعالان بازار گوشی و تبلت از محل آن سودی هنگفت می‌برند و تا همین چند ماه قبل، اکثرا بابت ارایه این خدمات مبالغی بین 30 تا 100 هزار تومان از خریدار گوشی یا تبلت دریافت می‌کردند.
اما این اواخر مشاهده شده که در برخی از مراکز، فروشندگان برخی از برندهای پرطرفدار نظیر اپل، بابت ارایه خدماتی چون جلبریک کردن گوشی، نصب برخی از برنامه‌های کاربردی، ارایه اپل آی‌دی و ... مبالغی هنگفت از خریداران دریافت کرده که شنیده‌ها حاکی از این است که برای هر یک از این خدمات مبلغی حدود 200 هزار تومان از خریداران دریافت می‌شود.
محمد فلاحیان که هفته گذشته یک دستگاه آی‌فون از یکی از مراکز خرید و فروش گوشی موبایل که حوالی خیابان جمهوری واقع شده خریداری کرده است، با بیان این مطلب که حدود 700 هزار تومان بابت ارایه خدمات جانبی و گارانتی نرم‌افزاری دستگاه پرداخت کرده است، می‌گوید: هنگام خرید گوشی آی‌فون متوجه شدم که قیمت ارایه‌شده منصفانه است و فروشنده تقریبا گوشی را با سود بسیار ناچیزی به فروش می‌رساند. به همین دلیل برای خرید اقدام کردم، اما فروشنده اعلام کرد که گوشی را در صورتی به‌فروش می‌رساند که خدمات جانبی را نیز دریافت کنم و بابت این خدمات حدود 700 هزار تومان پرداخت کنم.
وی گفت: این خدمات شامل جلبریک کردن گوشی، نصب نرم‌افزار و برنامه‌های پرمخاطبی که به آنها علاقه‌مند بودم و اپل‌آی‌دی و آی‌تیونز بود. یکی دیگر از خریداران محصولات این برند هم که هفته گذشته برای خرید تبلت اقدام کرده بود، در این باره می‌گوید: حدود 600 هزار تومان بابت خدمات جانبی و گارانتی نرم‌افزاری دستگاه پرداخت کرده‌ام و جالب اینجاست که دستگاه فاقد گارانتی سخت‌افزاری است. این خریدار افزود: البته خود قادر به نصب برنامه‌ها هستم، ولی فروشنده کالا را به شرط دریافت این خدمات به فروش رساند.
این کسب‌و‌کار جدید فعالان بازار است
بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، سود حاصل از فروش هر گوشی آی‌فون و تبلت‌های آی‌پد در حدود 40 تا 70 هزار تومان است و با توجه به شرایط فعلی هر فروشنده بابت ارایه خدمات مذکور و دریافت مبلغ اعلام شده سود هنگفتی می‌برد. به‌عبارتی یک فروشنده از محل ارایه خدمات جانبی برای هر گوشی آی‌فون، سودی حدود 10 برابر فروش یک دستگاه آی‌فون می‌برد.
به گفته کارشناسان، این موضوع به‌شدت خریداران را گله‌مند کرده است و باید در این زمینه راهکاری مناسب به‌کار گرفته شود؛ زیرا اخذ چنین مبالغی بابت ارایه خدماتی که بسیاری از آنها رایگان هستند یک نوع کلاهبرداری از بازاری است که به‌نظر می‌رسد متولی ندارد.
فعالان بازار چه می‌گویند؟
اکثر فروشندگان محصولات اپل زیر بار اخذ چنین مبالغی بابت ارایه خدمات جانبی نمی‌روند، اما گروهی می‌گویند در شرایط فعلی که یک فروشنده یک میلیون تومان برای یک پک نرم‌افزاری پرداخت می‌کند و در ماه مبلغی را بابت اینترنت و هزینه‌های جانبی می‌پردازد و از سویی وقت و زمان بسیاری را صرف نصب این برنامه‌ها و جلبریک کردن گوشی می‌گذارد، باید بهای این خدمات را دریافت کند.
یک فعال بازار در این باره می‌گوید: برای هر یک از خدمات حدود 100 تا 200 هزار تومان از مشتری دریافت می‌شود که مبلغی منصفانه است.
این فعال بازار افزود: فروشندگان برای اینکه جانب انصاف را رعایت کنند، از سودی که از محل فروش آی‌فون و آی‌پد می‌برند، کاسته‌اند و این محصولات را با قیمتی ارزان‌تر از آنچه باید به فروش می‌رسانند.
یکی دیگر از فعالان بازار هم با تایید گفته‌های همکارش می‌گوید، ارایه خدمات این چنینی وقت و هزینه می‌برد که باید مشتری آن را بپردازد.
این درحالی است که گروه محدودی از فعالان بازار و همچنین شرکت‌های ارایه‌دهنده گوشی و تبلت در این باره می‌گویند، متاسفانه به‌دلیل شرایط نامساعد بازار و رشد هزینه‌های جانبی، فروشندگان محل جدیدی برای کسب درآمد و ... یافته‌اند. نصب نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی، نصب برنامه‌های کاربردی نظیر نقشه، BALCK LIST‌، منشی تلفنی، WORD و... روی گوشی‌های موبایل، به‌ویژه روی گوشی‌هایی که عنوان هوشمند را یدک می‌کشند، نصب آنتی‌ویروس‌هایی که اغلب HIDDEN (پنهان یا نامرئی) هستند و غیره برخی از این اقداماتی است که فعالان بازار گوشی انجام می‌دهند. بابت ارایه این اقدامات به مشتریان‌ مبالغی بین 10 تا 100 و حتی گاه 150 هزار تومان اخذ می‌‌شود که البته هزینه ارایه این خدمات برای محصولات اپل بیشتر است.
به گفته آنها در مواردی دیده شده است که فروشندگان خرید گوشی را به خرید نرم‌افزار منوط می‌کنند و برای گوشی قیمتی پایین‌تر ارایه می‌دهند، اما با احتساب نصب نرم‌افزار (که تقریبا همه سود آن به فروشنده می‌رسد) قیمت گوشی حتی بالاتر از معمول برای خریدار بی‌خبر از همه‌جا تمام می‌شود.
به گفته این گروه از فعالان بازار و همچنین فعالان شرکتی، یک خریدار می‌تواند اکثر برنامه‌ها را به‌صورت رایگان نصب کند، مگر برخی از برنامه‌ها که پولی هستند.
مهدی بکایی، مدیرعامل سیب‌گستران پارسیان در این باره می‌گوید: متاسفانه این موضوع از بی‌اطلاعی خریداران و عدم کنترل و نظارت روی بازار ناشی می‌شود و باید در این زمینه تصمیمی جدی اتخاذ شود.
وی با اشاره به این موضوع که اخذ مبالغ هنگفت برای ارایه برخی از خدمات نظیر ارایه گارانتی نرم‌افزاری در شرایطی که کالا گارانتی سخت‌افزاری ندارد بسیار غیر‌منطقی است. به گفته وی، اخذ مبلغ 600 تا 700 هزار تومانی بابت ارایه سه تا چهار خدمت یک کلاهبرداری محض و سوء‌استفاده از بازاری است که بدون متولی است.
در این زمینه نمایندگی‌های فروش گوشی‌های موبایل و برخی از شرکت‌های ارایه‌کننده محصولات اپل به خریداران گوشی موبایل و تبلت توصیه کردند که خریداران سعی کنند نرم‌افزارهای مورد نظر را خود نصب کرده و هنگام خرید گوشی به توصیه‌ها در مورد نصب نرم‌افزار گوش ندهند.
به گفته آنها نصب همه این نرم‌افزارها از طرق دیگر نیز قابل انجام است، بنابراین برای نصب نرم‌افزار روی گوشی‌های تازه عجله نکنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.