تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

از اینترنت در افغانستان چه میدانید؟

ژانویه سال ۲۰۱۴ وزارت مخابرات افغانستان از کاهش سی‌درصدی قیمت اینترنت باند پهن و کاهش ۲۰ درصدی اینترنت پرسرعت خبر داده بود.

افغانستان از کشورهایی است که طی سالیان اخیر صنایع ارتباطات و به تبع آن اینترنت، رشد چشمگیری در آن داشته است. با این وجود هنوز کاربران از قیمت بالا و هزینه‌های اتصال به شبکه ابراز نارضایتی می‌کنند.

تکنـــــــــــــازدانلود: بر طبق آخرین آمار منتشر شده، افغانستان یکی از کشورهایی است که تعداد کاربران اینترنت در آن طی سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته است.

سایت آمارهای جهانی اینترنت می‌گوید که میزان کاربران افغان از ۳۰۰هزار نفر در سال ۲۰۰۶ (۱.۱ درصد از جمعیت آن زمان) در سال ۲۰۱۰ به یک میلیون تن (۳.۴ درصد جمعیت) رسید، روند صعودی خود را در سال‌های بعد نیز طی کرد و اکنون بیش از دومیلیون نفر به فضای مجازی وصل هستند و هشت‌هزار گیگابایت حجم ترافیک اینترنت این کشور است.

ژانویه سال ۲۰۱۴ وزارت مخابرات افغانستان از کاهش سی‌درصدی قیمت اینترنت باند پهن و کاهش ۲۰ درصدی اینترنت پرسرعت خبر داده بود.

با این وجود، کاربران هنوز برای استفاده از اینترنت با دشواری روبه‌رو هستند. قیمت اینترنت به نسبت گران است و دلیل این گرانی، عدم دسترسی به دریای آزاد و کابل‌های اینترنتی زیردریایی اعلام شده است.

آقای امیرزی سنگین در آن هنگام به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود: «هموطنان عزیز ما از ما سوال می‌کنند که چرا قیمت اینترنت در هند و پاکستان بسیار پایین است و در افغانستان چرا این قدر بالا است. هند و پاکستان ممالکی هستند که به دریا راه دارند. تمام کابل‌های تحت‌البحری فیبر نوری به این دو کشور آمده و وصل شده. به همین دلیل، در این ممالک این امکان هست که قیمت اینترنت بسیار پایین باشد».

به گفته آقای سنگین، در حال حاضر اینترنت افغانستان از طریق فیبر نوری از پاکستان وارد می‌شود و واردات اینترنت از پاکستان نسبت به ازبکستان و ایران، که افغانستان از طریق فیبر نوری با این کشورها متصل شده، ارزان‎تر است. وی افزود که در حال مذاکره با همسایگان برای پایین‌تر آوردن قیمت اینترنت است.

صنایع ارتباطات افغانستان که در ساله‌های حکمرانی طالبان به قهقرا رفته بود، پس از سقوط طالب‌ها رو به رشد گذاشت. نخستین سرویس‌دهنده‌ای که در سال ۲۰۰۲ کار را شروع کرد، «افغان بی‌سیم» بود که توسط احسان بیات بنیان‌ گذاشته شد و هم‌اکنون تمامی ولایت‌های این کشور را تحت پوشش قرار داده است. این شرکت جواز عرضه خدمات تری‌جی را هم کسب کرده است.

یک سال بعد، روشن موبایل وارد عرصه شد و این شرکت نیز به یکی از کمپانی‌های بزرگ ارتباطات بدل شده است. در سال‌های بعد نیز موسسات و شرکت‌های دیگری مانند اتصالات و MTN در امر ارتباطات وارد شده‌اند.

گفته می‌شود که در حال حاضر بیشتر از ۲۰ میلیون و پانصد هزار کاربر تلفن همراه و بیش از ۱۷۷ هزار کاربر تلفن ثابت هستند که ۷۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.