اخیرآ
خبری در برخی رسانه ها ( وب سایتها و نشریات ) منتشر شده که کسپرسکی نسخه
فارسی ضد ویروسهای خانگی 2014 خود را همراه با فرارسیدن سال نو ارائه میدهد
. " این خبر با عناوین مختلفی در وب سایتها و نشریات خبری و فناوری منتشر شده است .
" سال نو با کسپرسکی۲۰۱۴ فارسی "
" هدیه نوروزی کسپرسکی "
" ارائه نسخه فارسی آنتی ویروس کسپرسکی "
" کسپرسکی فارسی آمد "
" عرضه آنتی ویروس کسپرسکی با رابط کاربری فارسی "
" آنتی ویروس فارسی ، هدیه نوروزی کسپرسکی به کاربران ایرانی "
" سال نو با آنتی ویروس کسپرسکی 2014 "
" کسپرسکی برای سومین سال فارسی شد . "
" آنتی ویروس کسپرسکی فارسی می شود . "
در
این بین نمایندگان و شرکای تجاری کسپرسکی همزمانی ارائه نسخه فارسی 2014
آنتی ویروس کسپرسکی با نوروز 93 را نوعی هدیه نوروزی این شرکت به کاربران
ایرانی تعبیر کرده اند . حال چند سوال مطرح است :
-
با توجه به سابقه کسپرسکی در انتشار اخبار و اطلاعات کذب و نامعتبر و
سعی و تلاش بی وقفه این شرکت برای فریب کاربران ، آیا ارائه نسخه فارسی یا انگلیسی یا هر زبان
دیگری توسط این شرکت میتواند اهمیت داشته باشد ؟
آیا
استفاده از تعبیر هدیه برای ارائه یک محصول آنهم توسط یک شرکت کلاهبردار
بیش از آنکه خبری خوب باشد ، آیا بیشتر توهین به شعور کاربران ایرانی نیست ؟
آن
خبرنگاران و فعالان رسانه که بابت انتشار اینگونه خبرها و گزارشات از
کسپرسکی پول و رشوه دریافت میکنند وضعشان مشخص است و نمیتوان از آنها
انتظار داشت که به دنبال انتشار اخبار و گزارشات موثق و معتبر بود و به آنها خرده گرفت .
ولی
خبرنگاران وب سایتها ، نشریات و رسانه هایی که یا شریک کسپرسکی نیستند و
یا بابت انتشار این خبرها از کسپرسکی رشوه و پول دریافت نمیکنند ، ولی
خبرهای این
شرکت شیاد و
کلاهبردار را پوشش میدهند ، آیا میدانند با این کار بر طبق سیاستهای
فریبکارانه این شرکت روسی رفتار کرده و این شرکت را به طور مستقیم و غیر
مستقیم در
کلاهبرداری و فریب کاربران " ایرانی " و تداوم کلاهبرداری هایش مانند آنچه
در این سالها انجام داده یاری میکنند و به نوعی شریک این شرکت شیاد و
کلاهبردار محسوب می شوند ؟
ولی سوالی که برخی کاربران از ما بابت انتشار این خبرها میپرسند ؟
برخی
کاربران این سوال را می پرسند که چرا وب سایت خبری ، آموزشی دیسنا و شرکت دورانتاش درباره سیاستها و فعالیتهای کسپرسکی و شرکای تجاری و تبلیغاتیش خبر منتشر میکنند ؟
احتمالآ برخی کاربران و خوانندگان پیش خود میگویند که چون شرکت کسپرسکی رقیب شرکت دورانتاش است پس دورانتاش این خبرها را منتشر میکند !
پاسخ به این سوال بسیار ساده است :
- در ابتدا باید گفت اصولآ شرکت دورانتاش ، شرکتی که شیاد و کلاهبردار است را رقیب خود نمیداند .
-
کسپرسکی در سال 2010 در اوایل شروع کلاهبرداریهاش ، از شرکت دورانتاش و
مشتریانش هم کلاهبرداری کرد .
- زمانی که شرکت کسپرسکی اقدام به کلاهبرداری کرد تلاش کرد تا جلوی اطلاع رسانی شرکت دورانتاش را بگیرد .
زیرا در آن زمان از بین نمایندگان ایرانی کسپرسکی فقط شرکت دورانتاش
بود که درباره کلاهبرداری ها اطلاع رسانی کرد و دیگر نمایندگان کسپرسکی
تلاش کردند با انتشار برخی خبرها مشکلات به وجود آمده را به گردن خود
کاربران بیاندازند .
حتمآ خبرهایی که در سال 2010 از طرف شرکتهای
کسپرسکی ، الحسانی و دیگر نمایندگان کسپرسکی و موسسه دیده بان آی تی ( مدیر
حال حاضر وب سایت افتانا و دبیر کمیسیون افتا سازمان نظام صنفی رایانه ای و
قائم مقام کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای ) در نشریات و وب
سایتهایی مانند ایتنا منتشر شده بود را مطالعه کرده اید .
آنها
اشتباه کسپرسکی در بلاک کردن لایسنسها را به گردن خود مشتری های کسپرسکی
انداخته و با تعویض رنگ و شکل بسته بندی آنتی ویروسهای کسپرسکی ، این شرکت
روسی را در فریب و کلاهبرداری از کاربران ایرانی درست و حسابی یاری کردند .
البته
از همان زمان نیز ما شاهد انتشار اخباری بر ضد شرکت دورانتاش و آنتی
ویروسهای عرضه شده توسط این شرکت در وب سایتهای شرکای خبری و تبلیغاتی
کسپرسکی بودیم . پس آنها حمله به شرکت دورانتاش را آغاز کردند ، آنهم با انتشار اخبار نادرست و کذب .
-
همزمان با این موضوع ، کسپرسکی از طریق دفتر خاورمیانه اش تلاش کرد تا با
تهدید شرکت دورانتاش که ثبت کننده هاست و نام دامنه وب سایت خبری و آموزشی
دیسنا بود ، فعالیت خبری و آموزشی وبلاگ " وب سایت " دیسنا را متوقف کند .
- و در آخر کسپرسکی تلاش کرد تا به هر طریق ممکن شرکت دورانتاش را متقاعد کند که دست از فروش آنتی ویروس دیگر شرکتهای امنیتی بردارد .
مشکل
کسپرسکی این بود که شرکت دورانتاش نسخه های اصلی و معتبر دیگر آنتی
ویروسها مخصوصآ کمپانی های بزرگ و معتبر را عرضه می کرد و این برای کسپرسکی
بسیار دردناک و غیر قابل پذیرش بود .
حذف نام و لوگوی کسپرسکی از وب سایت شرکت پارس آتنا دژ ( پاد ) :
حتمآ در جریان حذف نام و لوگوی آنتی ویروسهای کسپرسکی از وب سایت شرکت پاد ( پارس آتنا دز ) هستید !
در سال 2010 همزمان با کلاهبرداری کسپرسکی ، شرکت آتنا نام و لوگوی شرکت ضد ویروس نود32 ( NOD32 ) را در وب سایتش درج کرد .
ولی این شرکت در کمتر از 24 ساعت و به دلیل تهدید کسپرسکی مجبور به حذف نام و لوگوی آنتی ویروس نود32 شد .
مدیران
شرکت پاد ( پارس آتنا دژ ) به دلیل عصبانیت از دخالتهای کسپرسکی و برای
تلافی ، نام و لوگوی کسپرسکی را نیز برای حدود 1 سال از وب سایتشان حذف
کردند .
پس بدیهیست که دیسنا و شرکت دورانتاش حق خود بدانند که درباره سیاستها و کلاهبرداری ها و سوء استفاده های این شرکت شیاد روسی صحبت و اطلاع رسانی کنند .
ولی از هر چیزی مهمتر این است که همه خبرهای منتشر شده توسط وب سایت دیسنا و شرکت دورانتاش با منابع و
مستندات معتبر و موثق همراه بوده و به کاربران و خوانندگان ایرانی ارائه می شود .
به عقیده ما نه تنها وب سایت خبری و آموزشی دیسنا و شرکت دورانتاش
، بلکه همه اشخاص ، شرکتها و فعالان متعهد حوزه امنیت اطلاعات باید وظیفه
خود بدانند که درباره
کلاهبرداری های اشخاص و شرکتها اطلاع رسانی کنند تا شرکتهای کلاهبردار
مخصوصآ شرکتهای خارجی " روسی " قادر نباشند از برخی خلع های قانونی در
ایران و برخی فشارهای سیاسی سوء استفاده کرده و
کاربران ایرانی را فریب داده و دست به کلاهبرداری بزنند .
و در آخر
با نهایت تاسف باید گفت که وقتی ما می بینیم طیف وسیعی از رسانه ها از
اشخاص و شرکتهای فریبکار حمایت میکنند مشخص است با پدیده ای با عنوان قلم فروشی در بین اصحاب رسانه روبرو هستیم که در نهایت ضرر و زیان آن به کاربران و مصرف کنندگان " ایرانی " وارد می شود .