تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

اریک اشمیت: نظارت امنیتی بخشی از جامعه ماست؛ زاکربرگ: دولت آمریکا با پاسخ هایش فقط جو را بدتر کرد

اریک اشمیت: نظارت امنیتی بخشی از جامعه ماست؛ زاکربرگ: دولت آمریکا با پاسخ هایش ف

 

ادوارد اسنودن با لو دادن اسناد جاسوسی سازمان امینت ملی آمریکا، موسوم به پریسم، دنیایی را به هم ریخت و خیلی ها را از خواب خرگوشی بیدار کرد.


یک باره همه به فکر امنیت شان در فضای سایبر افتادند و حقوق وب‌وندی خود را در خطر دیدند. مطمئناً اینطور نبوده که قبل از افشای پریسم نظارت یا به عبارت درست «جاسوسی» از کاربران اینترنت وجود نداشته باشد؛ حتی اگر منطقی نگاه کنیم می بینیم که پیش از اینترنت و همین حالا هم دولت ها با نظارت بر جوامع و شهروندان خود سعی در تأمین امنیت جامعه دارند و این وسط حتماً اتفاق می افتد که حقوق شهروندی زیر پا گذاشته شود.

اریک اشمیت رییس اجرایی گوگل هم نگاه خودش را به ماجرا دارد و می گوید: «این مسئله دیگر بخشی از واقعیت جامعه ما شده.» شاید طبق قوانین امریکا جاسوسی از شهروندان و وب‌وندان در جامعه آنها امری طبیعی محسوب می شود، ولی نظارت بر شهروندان جوامع دیگر و آن هم فقط برای مبارزه با مخلان امنیت جهانی، نیازمند توافقات بین المللی ست و باید زیر نظر نهادهایی مثل سازمان ملل انجام گیرد.

اشمیت می گوید: «سال هاست که جاسوسی وجود دارد، سال هاست که نظارت [های مختلف] وجود دارد، بعد از این هم خواهد بود. من علاقه ای به قضاوت کردن درباره آن ندارم، این طبیعت جامعه ماست»

شاید اگر شما هم در شرکتی کار می کردید که از نظارت پول در می آورد این چیزها را کاملاً عادی می دیدید و با هر بهانه ای به توجیه آن می پرداختید.

اما همین آقای اشمیت هم آنجایی که منافع شرکتش را در خطر می بیند احساس خطر می کند و می گوید: «خطر اصلی از بابت انتشار عمومی [این موضوعات] واکنش کشورهای دیگر و جدی گرفتن مسائل مربوط به رمزنگاری ست -چیزی که در اصطلاح به آن بالکانی سازی گفته می شود- این طوری اینترنت که ماهیتی جهانی دارد مدام به سمت اختصاصی شدن برای هر کشور پیش می رود و کارکرد اصلی خود را از دست می دهد. به نظرم این چیزی ست که باید نگرانش بود»

اما دیدگاه بنیان گذار فیسبوک با نظر اریک اشمیت زاویه دارد و به این ماجرا از منظر دیگری می نگرد. او که صاحب شرکتی با بیش از یک میلیارد کاربر است پروژه پرسم و جاسوسی آمریکا را مسئله ای فراتر از مرزهای آن کشور می بیند.

جواب مقامات آمریکا فردای انتشار اسناد محرمانه NSA این بود که جای نگرانی نیست ما از شهروندان آمریکایی جاسوسی نمی کنیم (!) کاری به این نداریم که این حرف هم از پایه دروغ بود ولی حتماً می توانید تصور کنید که چنین جوابی برای تجارتی که جامعه هدفش همه انسان های روی زمین است چقدر می تواند بد تمام می شود.

زاکربرگ می گوید: «ما با جدیت کامل نقش مان را ایفا می کنیم. کار ما حفاظت [از اطلاعات] هر کسی ست که از فیسبوک استفاده می کند. وظیفه دولت اما، حفاظت از همه ما، آزادی مان، اقتصاد و شرکت ها است. به نظرم دولت در برقراری تعادل بین وظایفش ناموفق بوده. رُک بگویم، دولت خراب کاری کرده.»

«فردای افشاگری ها مردم از خود می پرسیدند اینها پیش خودشان چه فکری کرده اند؟ دولت هم جواب داد که هیچ نگران نباشید، ما از شهروندان ایالات متحده جاسوسی نمی کنیم. چقدر خوب، واقعاً که چه کمک بزرگی برای شرکت هایی که تمام زورشان را می زنند تا با همه ملت ها ارتباط برقرار کنند. لطف کردید که شفاف سازی نمودید.»

«فکر می کنم واقعاً [عملکرد] بد بود. ما مدام اصرار کردیم که باشد شفاف سازی بیشتری شود و واقعاً معتقدم [با این کارِ خودمان] اوضاع را تا حد زیادی عوض کردیم. ما به شدت با دولت کار کردیم تا ۹۰۰۰ درخواست نیمه اول سال گذشته را منتشر کنیم...» «...ما این قضیه را با جدیت دنبال می کنیم.»

و اما در همین رابطه خانم Heather Adkins مدیر امنیت اطلاعات گوگل به دیگر شرکت ها به خصوص شرکت های نوپایی که تازه قدم به دنیای پر تلاطم سایبری می گذارند هشدار داده که اگر برای محافظت از اطلاعات کاربرانشان به رمز های عبور دل خوش کرده اند بسی در اشتباه اند.

او با بیان اینکه دیگر دوران گذرواژه ها به سر آمده تصریح کرد: شرکت های نوپایی که شدیداً نیازمند جلب اعتماد مشتریان شان هستند باید دنبال روش های نوین و مطمئن تری برای حفظ امنیت اطلاعات آنها بروند.

Adkins اشاره ای به روش های احتمالی خودِ گوگل برای مواجهه با این مشکل نکرد و فقط گفت ما در حال کار روی فضای امن بدون رمز عبور هستیم و گوگل دیگر حسابی روی گذرواژه ها باز نمی کند.

شاید به عقیده بعضی ها افشاگری های اسنودن هیچ تاثیری در واقعیت جاری نداشته باشد ولی لااقل همه را به تکاپو انداخت تا چاره ای برای این مشکل بیندیشند.

نظرات 1 + ارسال نظر

حامد جان من زیاد ماهر نیستم وگر نه کمکت می کردم

اما وبلاگت توپه توپه توپه


می دونی چیه عجیب دوست دارم که باهات تبادل لینک کنم.

اینجوری یک بخش مردم با فرهنگ ایران میان تو وبلاگت.

دیزبادی ها رو می گم

اگه دوست داشتی خبرم کن که لینکیدی منو تا منم بلینکمت.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.