سهشنبهی گذشته شرکت اپل به طور رسمی اعلام کرد که پائول دنو (Paul Deneve) یکی از برجستهترین مدیران عامل در حوزهی مد که پیشتر در برند لوکس و معتبر ایوسنت لورن سکان (Yves Saint Laurent) هدایت را بر عهده داشته را به خدمت گرفته است. دنو ۵۲ ساله قرار است به عنوان معاون بخش «پروژههای خاص» اپل انجام وظیفه کرده و گزارشات خود را مستقیماً به تیم کوک، مدیر عامل شرکت ارائه نماید. در ادامه با تکنازدانلود همراه باشید.
در حال حاضر نقش و ماهیت کارکرد دنو در اپل جای سوال دارد، اما با وجود سابقهی درخشان وی در زمینهی بازاریابی و فروش محصولات لوکس، نمیتوان وی را جایگزینی برای جان برووت، مدیر بخش خرده فروشی اپل به شمار آورد؛ فردی که جایگاه شغلیاش هنوز توسط کسی اشغال نشده است.
همینجاست که علامت سؤال بزرگی شکل میگیرد؛ اگر اپل قصد ندارد پست خالی سازمانیاش را با وجود این متخصص صنعت مد پر کند، پس اساساً کارکرد وی در این شرکت چه خواهد بود؟ آیا حضور وی برای بازاریابی محصولاتی نظیر ساعت هوشمند iWatch و دیگر تولیداتی است که هنوز در حد شایعه باقی مانده و مهر تایید نخوردهاند؟ موضوعی که با توجه به سبقه و سابقهی دنو آنچنان هم بیراه نخواهد بود.
در نگاه نخست، ترک کردن نقطهی کانونی صنعت مد و مهاجرت به سیلیکون ولی، هیچ خوشایند چنین مدیر توانایی در حوزهی کاریاش نیست، اما با توجه به خوابی که تیم کوک و یارانش برای وی دیدهاند شاید حرکت بدی هم نباشد. جالب اینجاست وی که اصلیتی بلژیکی دارد و تحصیلات دانشگاهی در زمینهی مدیریت را با موفقیت به پایان رسانده، پیشتر در خلال سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ در شرکت اپل نیز چند سالی مشغول به کار بوده است؛ پس از آن به اکسونمبیل (ExxonMobil) پیوست و در اواسط دههی ۸۰ میلادی نیـــــز در اوریفلیم اینترنشنال (Oriflame International)، شرکتی فعال در زمینهی تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، مشغول بود. کسب و کار وی در سال ۱۹۹۷ رونق بسیاری گرفت و در زمینهی طراحی داخلی سود بسیاری را نصیبش کرد. او که از خصوصیاتی بارزی همچون زیبانگری و آیندهنگری بهره میبرد، در کنار طراحی لباس دست به طراحی خودروهای الکترونیکی نیز زد.
او حتی نزدیک به دو دهه در برترین شرکتهای فعال در حوزهی مد در شهر پاریس کسب علم و تجربه کرد. وی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ به عنوان مدیرعامل شرکت نینا ریچی (Nina Ricci) و پس از آن در سال ۲۰۰۶ کرسی هدایت لانوین (Lanvin) را بر عهده گرفت. سپس در سال ۲۰۰۹ برای کسب مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت رهسپار دانشگاه استنفورد شد و دو سال بعد به YSL پیوست و مدیر عامل شد.
دنو در طول تمامی این سالیان دراز اندوختهی زیادی کسب کرده و با استفاده از همین تجربیات، موفق شد خدمات شایان توجهی را به شرکت لانوین در سال ۲۰۰۹ ارائه کند و استراتژیهای این کمپانی را با تغییرات اساسی همراه نماید. در YSL نیز رویکرد وی موفقیت آمیز و چشمگیر بود و توانست به خوبی رقبا را از سر راه بردارد. او حتی در این کمپانی از هدی اشیمنز که پیشتر در شرکت دیور (Dior) یک طراح برجسته بود نیز کمک گرفت.
حمایت از اسلیمن برای تصدی پست مدیر خلاقیت در سال ۲۰۱۲ را میتوان یکی از مهمترین اقدامات وی در دنیای مد دانست؛ همین شخص بود که لوگوی کمپانی را تغییر داد و تصمیمات بحث برانگیز دیگری نیز اتخاذ نمود. پس از آن دنو، وی را به YSL برد و سمت گسترش خرده فروشی شرکت را به وی سپرد. اسلیمن نیز در این فرصت ۱۵ فروشگاه جدیدی که قرار بود شرکت هر ساله در اقصی نقاط جهان افتتاح کند را طراحی کرد.
یکی از خصوصیات بارز دنو در مقام مدیریتش، شجاعت وی در به کارگیری افراد جدید است. حتی زمانی که نخستین کلکسیونهای لباس زیر زنانه و کلاه ارائه شده در شرکت YSL با انتقادهای گستردهی منتقدان مواجه شد، وی همچنان از طراح خود حمایت تمام عیاری به عمل آورد؛ و پس از نمایش بحث برانگیزی که اکتبر گذشته در شهر پاریس برگزار شد، وی نامهای سرگشاده به مجلهی مد WWD نوشت و نه تنها از رویکرد منتقدان انتقاد کرد، بلکه حمایت کاملی از افراد تحت امر خود به عمل آورد.
البته این خطرپذیری به نفع سهامداران نیز تمام شده؛ به گونهای که در سه ماههی آغازین سال جاری، شرکت سنت اورنت پاریس درآمدی ۱۲۷ میلیون یورویی (۱۶۵ میلیون دلاری) را شاهد بوده است، که نسبت به سال پیش از آن رشدی ۱۶.۹ درصدی را نشان میدهد. این برند همچنین ۴۷۲.۸ میلیون یورو (۶۱۲.۸ میلیون دلار) درآمد در سال ۲۰۱۲ داشته که نسبت به سال قبل از آن ۳۴ درصد رشد نشان میدهد.
دنو همیشه نشان داده که به خوبی میتواند از نیروهای تازهوارد بهره برداری کند. نه تنها آنها در YSL سطح خرده فروشی را افزایش چشمگیری دادند؛ بلکه با افزایش دامنهی قیمتی و حق انتخاب به خریداران موجبات جلب خریداران جدید و جوان و موفقیت بیش از پیش خود را فراهم آوردند.
حال که او با کولهباری از تجربیات این چند ساله به سیلیکون ولی باز میگردد، پرسشها همچنان باقی است که چطور میتوان از این اندوخته، به نفع اپل بهره برد. تلاشهای انقلابی وی برای تغییرات اساسی در YSL این فلسفه فکری را به خوبی نشان داد که چرا استیو جابز با به کارگیری افرادی خارج از شرکت چنین رویههایی را داشته است. هر چند دنو همچون دنیای مد، در اپل اختیار عمل زیادی نخواهد داشت.
اما تمام این موارد با محصولی نظیر ساعت iWatch در شرکت اپل چه ارتباطی خواهد داشت؟ شایعات بسیاری بر سر زبانها است که دنو در تولید گجتهای پوشیدنی درگیر خواهد شد. به خصوص با توجه به سابقهی وی در صنعت مد و سبقهی اپل در به خدمت گرفتن افرادی خارج از شرکت برای مشاوره و راهنمایی در تولید محصولات جدید، به این نتیجه میرسیم که بی شک دنو نقشی مهم در محصولات و آیندهی اپل بازی خواهد کرد.
از سوی دیگر اپل به روشنی اعلام کرده که به حوزهی تولید محصولات پوشیدنی علاقهمند است و تیم کوک بازار چنین محصولاتی را «قابل توجه و بزرگ» توصیف کرده است؛ حوزهای که میتواند فرصتی بینظیر برای اپل باشد. حتی پیشتر وب سایتهای فناوری خبر از" />
اما بنا به اطلاع منابع مطلع، طراحی این ساعت با مدیریت جان ایو صورت میگیرد و هنوز مشخص نیست دنو چطور در ساختار قدرت اپل از سوابق اجرائیاش بهره خواهد برد. به خصوص اینکه دنو یک طراح یا توسعه دهندهی صرف نیست و از سوی دیگر اپل نمیتواند از یک مدیرعامل موفق برای مدیریت بخشهای کوچک یا گروههای جزئی در شرکت خود بهره ببرد.
اما آنچه که دنو با خود به همراه آورده، توانایی بالایش در بازاریابی محصولات پیشرفته و جدید به مشتریان و بازار است، و شاید مهمتر از آن نوع نگاه و نگرش مدیریتی وی در استفاده از افراد است. هر چند تغییر و تحولات مثبت در شرکتهای پیشین وی را به پایش نوشتهاند اما هر چه بوده به نوع بهرهبرداری و استفاده از طراحان جدید باز میگشت.
به قول یک کارشناس برجسته مد در پاریس:
این طراح صنعت مد (دنو) میبایست نوع استفاده درست از استعدادها و به کارگیری آنها را داشته باشد. مابقی کار بر عهدهی طراحان است ولی اگر مدیرعامل و طراحان دیدگاه مشترکی نداشته باشند، هرگز به موفقیت نخواهند رسید.