تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

آیا ویکی پدیا قابل اعتماد است؟

آیا ویکی پدیا قابل اعتماد است؟

ویکی پدیا بزرگترین دانشنامه انلاین و در عین حال یک دانشنامه ازاد هست که هرکسی میتواند در ان مشارکت کند. هر انچه بتوانید تصورش را بکنید در ویکی پدیا پیدا میشود اما مسئله این است که ایا میتوانیم به اطلاعات منتشر شده در ویکی پدیا اعتماد کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ بدهی !
خیلی از ما روزانه بار ها و بار ها به ویکی پدیا مراجعه میکنم تا درباره مفهوم جدیدی که با ان برخورد کرده ایم اطلاعاتی کسب کنیم یا این که از اطلاعات ویکی پدیا برای انجام یک تحقیق درسی استفاده کنیم اما چیزی که بیشتر ما به ان توجه نمیکنیم صحت این اطلاعات است.
هرکسی میتواند در ویکی پدیا مشارکت کند!


این یکی از ویژگی های برجسته ویکی پدیا است اما در بعضی مواقع میتواند خطرناک باشد. خطر این ویژگی برای موضوعات عمومی تر کمتر است اما وقتی موضوعات تخصصی تر میشوند، این ویژگی نیز خطرناک تر میشود.

هرکسی که ادرس سایت ویکی پدیا را بداند، میتواند در این سایت مشارکت کند! خواه این شخص یک دانش اموز کلاس اول دبستان باشد، خواه یک استاد دانشگاه. هر دوی این افراد در ویکی پدیا برابر هستند و میتوانند صفحه های ویکی پدیا را ویرایش کنند و محتوای جدید به ان اضافه کنند.

البته در موضوعات عمومی تر چون افراد بیشتری درباره ان موضوع اطلاع دارند، این مشکلات کمتر وجود دارند و اگر هم وجود داشته باشند سریعا شناسایی میشوند، اما اگر ان موضوع کمی تخصصی تر باشد و طرفداران کمتری داشته باشد ممکن است اشتباهات موجود در ان موضوع دست نخورده باقی بمانند و ممکن است  شما نیز از ان اطلاعات اشتباه در تحقیق خود استفاده کنید.

توصیه ویکی پدیا به کاربران چیست؟

ویکی پدیا به کاربران خود توصیه میکند که برای تحقیقات بسیار مهم خود از اطلاعات موجود در ویکی پدیا استفاده نکنند! حتی اگر نیز این کار را میکنند بهتر است ان اطلاعات را با منابع معتبر تر چک کنند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه مربوطه در ویکی پدیا مراجعه کنید.

پس چاره چیست؟

در صورتی که نیاز به منابع معتبری برای تحقیقات خود دارید میتوانید از دیتابیس های معتبر انلاینی همچون Britannica، WorldBook، oxfordreference و استفاده کنید. محتوای موجود در این دیتابیس ها همگی تایید شده هستند و توسط متخصصین ان موضوع نوشته شده اند.

برای استفاده از این دیتابیس ها باید اشتراک های ماهیانه یا سالیانه ان ها را خریداری کنید، البته با یک سرچ ساده در گوگل میتوانید سایت های مختلفی را پیدا کنید که نام کاربری و رمز عبور برای دسترسی به دیتابیس ها را به رایگان در اختیار شما قرار میدهند. استفاده از این نام کاربری ها و رمز عبور ها نیز مشکلی نخواهد داشت.

نتیجه گیری:

ویکی پدیا یکی از مفید ترین سایت های موجود در جهان است و برای استفاده های روزمره نیز بسیار کاربردی است اما به دلیل این که هر کسی میتواند در ویکی پدیا مشارکت کند، محتوای منتشر شده در این دانشنامه انلاین بدون اشکال نیستند و توصیه ما به شما این است که برای تحقیقات مهم خود از ویکی پدیا استفاده نکنید!
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.