یک کلیپ موسیقی از هنرمند اهل کره جنوبی به رکورد عجیب پربینندهترین ویدیوی وبسایت یوتیوب دست یافت تا به کتاب رکوردهای «گینس» وارد شود.
جام کشکول؛ ایسنا نوشت: «سای»، هنرمند کرهای با آهنگ پاپ «گانگنام استایل» موفق شد عنوان پربینندهترین ویدیوی یوتیوپ را از زمان راهاندازی این وبسایت به خود اختصاص دهد.
این قطعه با نام «گانگنام استایل» از ماه جولای به صورت آنلاین منتشر شده و تاکنون بیش از یک میلیارد دفعه مورد بازدید کاربران اینترنتی در «یوتیوب» قرار گرفته است.
کلیپ «سای» اولین قطعه ویدیویی است که به این رکورد دست پیدا کرده است.
«Gangnam Style» تاکنون الهامبخش صدها کلیپ طنز دیگر شده که در برخی از آنها نظامیان انگلیسی و حتی استادان دانشگاه «ام.آی.تی» بوستون همچون «نوآم چامسکی» حضور داشتهاند.
این کلیپ در کشورهای مختلف دنیا از انگلیس تا افغانستان و چین مورد توجه قرار گرفته است. مردم چین، هنگکنگ، تایوان، کره و دیگر کشورهای آسیایی که از جمعیت بالایی برخوردار هستند و از معیارهای فرهنگ نزدیکی با کرهجنوبی برخوردار هستند، دایما این آهنگ را گوش میدهند.
«گانگنام استایل» همچنین در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان محبوبترین ویدیو در وبسایت «یوتیوب» ثبت شده که تا نوامبر امسال حدود پنج میلیون و 400 هزار «لایک» دریافت کرده است.
به گزارش کافه سینما، بلافاصله بعد از آپلود این ویدیو در یوتیوب، کانگنام بیش از نیم میلیون بازدید گرفت! استقبال کمنظیر آسیاییها، توجه مردم سایر نقاط دنیا را هم جلب کرد.
چهرههای مشهوری مانند تام کروز، بریتنی اسپیرز، کیتی پری، جوزف گوردون لویت و رابی ویلیامز این ویدیو را از طریق توئیتر خود به اشتراک گذاشتند. دیده شدن بیشتر این ویدیو در یوتیوب، آمار دانلود آن را در آیتونز و سایر وبسایتها بالا برد. تا جایی که در عرض چند هفته، کانگنام استایل رتبهی اول جدول فروش موسیقی را در استرالیا، بلژیک، آلمان، فرانسه، یونان، اسپانیا، اسکاتلند و... به خود اختصاص داد.
پرفروشترین کلیپ در آیتونز و رتبهی اول در بیلبورد آهنگهای رپ آمریکا، موفقیتهای بعدی این خوانندهی کرهای محسوب میشد.
اما چرا یک آهنگ پاپ کرهای، در عرض چند ماه به پدیدهای رسانهای در دنیا تبدیل میشود؟ اگر دنیای امروز را از زاویه دیگری نگاه کنیم، «کانگنام استایل» خیلی هم پدیدهی عجیبی نخواهد بود.
دنیای جدید شبیه یک صحنهی نمایش بزرگ است که اگر کسی هنری داشته باشد، میتواند برود روی صحنه و مردم را سرگرم کند. در هر لحظه هرکسی هم میتواند شومن باشد و هم تماشاگر و در هر دو نقش هم میتواند تاثیر بگذارد و مسیر نمایش را عوض کند. صحنهی نمایش آنقدر بزرگ شده که هرکسی از هر گوشه میتواند راه ورودش را پیدا کند. ولی باقی ماندن روی صحنه سختتر از قبل است. چون تماشاگران دیگر بچه محلهایت نیستند و باید کل دنیا را سرگرم کنی. فرقی نمیکند که موزیسین باشی یا نویسنده، تهیهکنندهی فیلم و حتی طراح بازی. در چنین دنیایی سرگرمی حرف اول را میزند. حتی لیدرهای دانش و فناوریهای مختلف هم این را فهمیدهاند که اگر میخواهند موفق باشند، باید مردم را سرگرم کنند. فیزیکدانی مثل میچیو کاکو (2) هم، بیشتر شهرتش را مدیون حضور در برنامههای تلویزیونی و مستندهای علمی است.
«کانگنام استایل» هم محصول همین دنیای جدید است. دنیایی که مردمش این فرصت را دارند تا پدیدههای مورد علاقهی خود را از گوشههای مختلف کشف کنند و به بقیه نشان بدهند. اینترنت این فضا را برای هنر و سرگرمی پاپ بهوجود آورده تا جمعیت بیشتری را کنار هم قرار دهند. این روزها یک زندانی در بانکوک یا یک آرشیتکت در آمستردام، میتوانند کانگنام استایل و یا تریلر مایکل جکسون را در محل زندگی خود اجرا کنند و با هم در امتداد یک خط و سلیقه قرار بگیرند. دنیای مجازی، جامعهی جدیدی را بهوجود آورده که کاربرانش را بر اساس قراردادهای رایج در سیستمهای اجتماعی متمایز نمیکند. اینجا قدرت در کشف و تاثیرگذاری است.
119