تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

آیا ۱۵ میلیون حساب تلگرام ایرانی‌ها هک شده است؟

بسیاری از وب‌سایت‌های خبری تحلیل‌های متفاوتی را از این خبر منتشر کردند به گونه‌ای که در برخی موارد وب‌سایت‌های خبری از هک شدن تلگرام سخن گفتند.

در طی چند روز گذشته یکی از اخباری که در میان کاربران ایرانی سر و صدای زیادی به پا کرده است، داستان دسترسی هکرهای ایرانی به ۱۵ میلیون شماره تلفن همراه کاربران ایرانی است که با انتشار اولین گزارش توسط رویترز، بسیاری از وب‌سایت‌های خبری تحلیل‌های متفاوتی را از این خبر منتشر کردند به گونه‌ای که در برخی موارد وب‌سایت‌های خبری از هک شدن تلگرام سخن گفتند.

به گزارش تکنــــــــــــازدانلود هر چند که گزارش این تحقیق به صورت کامل منتشر نشده است و به جزییات بیشتری برای بررسی بهتر نیاز است، اما بیان چند نکته در این میان شاید در روشن شدن این داستان و درک بهتری از آنچه رخ داده در میان هیجان رسانه‌ای کمکی بکند.


 ۱ تلگرام هک نشده است: اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرده آن است که حساب تلگرام ۱۵ میلیون کاربر ایرانی هک نشده است و اگر در جایی خواندید که حساب ۱۵ میلیون کاربر ایرانی هک شده است ، بدانید که این ادعا از اساس اشتباه و بی‌پایه است. چرا؟

چون آنچه هکرهای ایرانی به دست آورده‌اند، شماره تلفن همراه ۱۵ میلیون کاربر ایرانی است نه محتوای گفتگوی آنها با دیگران.

۲– مشکل دزدیده شدن پیامک تایید شماره تلفن مختص به تلگرام نیست: دومین نکته‌ای که بیان آن دارای اهمیت است این نکته است که امکان دزدیده شدن پیام تایید شماره تلفنی که برای عضویت در تلگرام وارد می‌کنید، تنها مختص به تلگرام نیست و این سرقت پیامک تایید برای اپلیکیشن‌های دیگر مانند واتس‌اپ، وایبر، سیگنال و… هم می‌تواند اتفاق بیافتد.

به طور کلی هر زمان که شما عضو اپلیکیشن ارتباطی‌ای مانند تلگرام و یا واتس‌اپ می‌شوید، در اولین قدم باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید تا به این صورت اپلیکیشن از واقعی و درست بودن شماره تلفنی که وارد کرده‌اید اطمینان حاصل کند. در نتیجه این امکان وجود دارد که هر زمان شما کد تایید شماره تلفن همراه‌تان را دریافت کنید، هکرها و افراد سودجو آن کد را شنود کند .

در نتیجه این مشکل تنها مختص تلگرام نیست و تمام اپلیکیشن‌های ارتباطی از آن رنج می‌برند! برای حل این مشکل هم باید این اپلیکیشن‌ها به سمت استفاده از ابزارهایی مانند Google Authneticator بروند و ساختار تایید شماره از طریق پیامک یا همان SMS را کنار بگذارند.

۳– تلگرام امن هست/نیست: تلگرام مانند هر ابزار دیگری مشکلات امنیتی خاص خودش را دارد؛ به عنوان مثال تمام پیام‌هایی که در گروه‌ها و یا کانال‌های تلگرام منتشر می‌شوند قابل شنود هستند هر چند که این امکان برای امکان Secret Chat یا چت مخفی آن وجود ندارد. البته همینجا باید به این نکته اشاره کنم که حرف و حدیث‌های زیادی در مورد امن بودن Secret Chat و خود تلگرام وجود دارد.

۴– تلگرام را باید کنار گذاشت اما با یک اگر بزرگ: همانگونه که در بالا گفتم، در مورد امن بودن و نبود تلگرام بحث‌های مختلفی است هر چند که از نگاه من تلگرام امن نیست به خصوص اگر قصد دارید مکالمه‌های حساسی را از طریق آن انجام دهید.

نکته‌ای که باید در مورد استفاده از تلگرام و به طور کلی ابزارهای آنلاین و دیجیتال همواره در ذهن داشته باشید آن است که این ابزارها به صورت نسبی امن هستند و هیچ تضمین ۱۰۰ درصدی‌ای در این زمینه وجود ندارد. دقیقا مانند بستن کمربند ایمنی در خودرو که با بستن آن هیچ تضمیمی وجود ندارد شما در یک تصادف جان سالم بدر ببرید.

در نهایت هم این مطلب تقریبا بلند و بالا را با این سه نکته به پایان می‌برم:

امنیت دیجیتال به صورت نسبی است و مانند امنیت در دنیای مجازی، هیچ تضمین ۱۰۰٪ای در مورد آن وجود ندارد.
تلفن‌های هوشمند به دلیل طبیعت‌شان امن نیستند و زیاد نباید روی آنها حساب باز کرد.
به تیترهای هیجان‌زده رسانه در زمینه اخبار امنیت دیجیتال زیاد توجه نکنید چون هدف رسانه‌ها جذب بیشتر مخاطب با انتخاب تیترهای هیجان‌انگیز است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.