تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

رعایت اخلاق انتشارمحتوا در شبکه‌های اجتماعی

زمانی که عده‌ای به یکدیگر اعتماد کرده و اطلاعات شخصی خود را با هم در میان می‌گذارند در قبال یکدیگر مسئول هستند.

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای در راستای آگاهی‌رسانی امنیت به کاربران در شبکه‌های اجتماعی بر رعایت اخلاق انتشار محتوا تاکید کرد.

به گزارش تکنــــــــــــازدانلود: شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر با سرعت بالایی رشد کرده و امروزه تبدیل به مهمترین رسانه برای ارتباط عموم مردم شده‌اند. با توجه به تاثیر بسزایی که این شبکه‌ها بر زندگی روزمره افراد دارند مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) به کاربران توصیه کرده است که اصول اخلاقی استفاده از این شبکه‌ها را بدانند و به این اصول پایبند باشند.

بی‌دقتی نکنیم و بی توجه نباشیم
اولین اصل برای رفتار اخلاق مدارانه در شبکه‌های اجتماعی، توجه و دقت در محتوای مطالبی است که منتشر می‌کنیم. نباید به سادگی و بدون تفکر هر حرفی را باور کنیم. نباید هر مطلبی را بدون توجه به مخاطبانش بازنشر دهیم بلکه باید با دید باز هر مطلبی که مطالعه می‌کنیم را ابتدا صحت سنجی کرده و در صورتی که آن را با فکر خود پذیرفته و مناسب افراد دیگر دانستیم به اشتراک بگذاریم.

در بیان مطالب صادق باشیم
همانگونه که صداقت در زندگی واقعی منجر به کاهش فساد می‌شود داشتن صداقت در بیان مطالب و اشتراک محتوا در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز منجر به افزایش اعتماد عمومی افراد به یکدیگر شده و فواید فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را برای مردم افزایش می‌دهد. باید از انتشار مطالب دروغ بپرهیزیم و همچنین مطالبی که از کذب بودن آنها اطمینان داریم را بازنشر نکنیم تا فضای مجازی از آلودگی به مطالب کذب مصون بماند.

مسئولیت‌پذیر باشیم
زمانی که عده‌ای به یکدیگر اعتماد کرده و اطلاعات شخصی خود را با هم در میان می‌گذارند در قبال یکدیگر مسئول هستند تا این اطلاعات را در اختیار افراد غریبه قرار ندهند انتشار اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی نیز یکی از نمودهای مهم این مسئولیت‌پذیری است. باید توجه داشته باشیم که اطلاعات شخصی دوستان و آشنایان خود را بدون توجه در شبکه‌های اجتماعی منتشر نکنیم چراکه ممکن است تبعات منفی زیادی برای آنان به همراه داشته باشد.

بی‌طرفی و عدالت داشته باشیم
فضای شبکه‌های اجتماعی سرشار از بحث‌ها، مجادلات و کشمکش‌های کلامی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … است باید در نظر داشته باشیم که مطالب ما گویای نظراتمان باشد، اما گزندی به دیگران نرساند. گاهی اوقات قضاوت‌های ناگهانی و برداشت‌های سطحی منجر به تنش و درگیری در فضای مجازی می‌شود که متاسفانه حتی گاهی اوقات این تنش‌ها به نزاع میان افراد در دنیای واقعی و زندگی روزمره می‌انجامد.

به دیگران احترام بگذاریم
همانطور که آداب اجتماعی در زندگی روزمره اهمیت بسیار داشته و اصول اخلاقی و مذهبی بر رعایت احترام دیگران تاکید دارد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز رعایت احترام دیگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر با مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنیم به دیگران بی‌احترامی کرده و ادب را نادیده بگیریم ظرف مدت کوتاهی دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی را از دست می‌دهیم چرا که دیگران بدنبال داشتن احترام و ادب در فضای مجازی خود هستند.

به شایعات دامن نزنیم
۱-بدانیم که شایعه چه زیان‌هایی دارد: شاید در نگاه اول مضرات و زیان‌های شایعات به ذهن نرسد اما با نگاهی دقیق‌تر خواهیم دید که انتشار اخبار کذب و شایعات در میان مردم چه ضررهای بزرگی را به همراه خواهد داشت. وقتی در جامعه ای به صورت مداوم شایعات میان مردم تبادل شود اعتماد افراد به یکدیگر کاهش یافته و صداقت و دوستی جای خود را به شک و تردید می‌دهد. بنابراین باید بدانیم کمک به پراکنده شدن شایعات حتی به اندازه فشردن یک دکمه «اشتراک» در شبکه‌های اجتماعی مثل سم برای جامعه مضر است.

۲- ابزار بازگو کردن سخن دیگران نباشیم: در شبکه‌های اجتماعی مدام مطالب مختلفی در موضوعات مختلف بدست ما می‌رسد که ممکن است بسیاری از آنها بیهوده و نامعتبر باشد بنابراین بهتر است با ذهن باز در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنیم و بیشتر، مطالبی را که مد نظر خودمان است با دیگران در میان بگذاریم. بر این اساس پیام‌هایی را که به دست ما می‌رسد و ممکن است شایعه و دروغ باشد را بلافاصله باور نکنیم و سریع آنها را با دوستانمان به اشتراک نگذاریم البته اشتراک مطالب در شبکه‌های اجتماعی فعالیت مفیدی است اما به شرط آنکه پیش از اعتماد به هر مطلب، آنرا بررسی کرده و به آن مطمئن باشیم.

۳-هر متنی ارزش خواندن و توجه ندارد: متن‌ها و مطالب مفید و غیرمفید در کنار هم در شبکه‌های اجتماعی تبادل می‌شود. متاسفانه مجموعه وسیعی از این مطالب هیچ ارزش و فایده‌ای نداشته و تنها حاوی اخبار کذب، شایعات و حتی گاهی مسائل نامناسب و غیراخلاقی است. بسیاری از این پیام‌ها ما را به بهانه‌های مختلف تشویق می‌کند تا آنها را به اشتراک بگذاریم اما بهتر است از توجه به مطالبی که بی ارزش است اجتناب کرده و وقت خود را به فعالیت‌های مناسب‌تری اختصاص دهیم.

۴-تنها به منابع موثق مراجعه کنیم: اخبار و مطالب گوناگون را می‌توان از منابع مختلفی دریافت کرد. برخی از این منابع خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های رسمی و تائید شده‌ای هستند که فعالیت اصلی آنها تولید محتوای آموزنده برای کاربران است اما برخی دیگر از منابع به صورت غیررسمی و بدون نظارت به انتشار مطالب گوناگون می‌پردازند که در میان این مطالب شایعات و پیام‌های نامناسبی نیز یافت می‌شود. اکثر این منابع نامعتبر، تنها بدنبال منافع خود از جمله تبلیغات و فروش اطلاعات کاربران هستند. پس باید تلاش کنیم تا اخبار و مطالب گوناگون را تنها از مراجع و منابعی دنبال کنیم که به صورت تخصصی و تائید شده فعالیت می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.