تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

چالش های امنیتی و مرگبار در برابر دولت های آینده

چالش مرگبار رئیس جمهور جدید !

بروس اشنایر (Bruce Schneier)، استاد نامدار امنیت که برخلاف همتایان خود، عادت به مبالغه در انتشار جو ترس و تردید و ناامنی ندارد، برای رئیس جمهور آتی ایالات متحده، “فاجعه بزرگ اینترنتی مرگباری” را پیش بینی کرده است.

به گزارش تکنـــــــــــازدانلود:  برخی از مردم و کارشناسان، انتخابات آتی ریاست جمهوری ایالات متحده را انتخابی میان دو گزینه بد می دانند که در هر صورت به شکست می انجامد اما به باور اشنایر، هفت خوان پیش روی نامزد برگزیده، محدود به غولهای دنیای واقعی نمی شود؛ رئیس جمهور جدید باید توانایی رویارویی با حملاتی اینترنتی را داشته باشد که به قصد قتل عام مردم انجام خواهند شد.

او به تازگی در مقاله ای درباره حملات احتمالی به اینترنت اشیاء، نه به موضوع هک بانکها و سرقت اطلاعات و پول یا شبکه توزیع برق و ایجاد هرج و مرج بلکه به تشریح چگونگی سوء استفاده از دستگاه های متصل به اینترنت برای قتل عام مردم پرداخته است؛ موضوعی که با گسترش روزافزون اینترنت اشیاء در جهان، باید در فهرست اولویتهای دولتها قرار بگیرد.

اشنایر نوشته است که “رئیس جمهور بعدی، احتمالا مجبور به رویارویی با یک فاجعه بزرگ اینترنتی خواهد بود که تلفات بسیاری به بار می آورد”. به نظر او، اینترنت اشیاء و سیستمهای ترکیبی مجازی-واقعی، “قابلیت تاثیر مستقیم بر جهان واقعی را به اینترنت داده است. آنچه قبلا در حمله به اطلاعات خلاصه می شد، اکنون تاسیسات شهری و جان انسانها را تهدید می کند”.

در واقع، احتمالهای ترسناک بسیاری، از قتل یک نفر تا صدها نفر در یک حادثه، وجود دارد؛ هک خودروهای هوشمند در حال حرکت در بزرگراه ها، هک تجهیزات پزشکی یک بیمار و قتل او از راه دور، هک یک هواپیمای پر از مسافر، دسترسی به سیستمهای کنترلی تسلیحاتی مانند باتریهای موشکهای پاتریوت، یا هک یک تصفیه خانه آب و تغییر ترکیب شیمیایی، فقط چند مورد از فهرست کابوسی هستند که امیدواریم هیچ گاه هیچ کدام روی ندهند. به قول اشنایر، اینترنت اشیاء حملاتی را ممکن می کند که هنوز در تصور ما نمی گنجند.

او، مخاطرات روزافزون اینترنت اشیاء را به سه گروه “کنترل نرم افزاری سیستمها، تعامل میان سیستمها، و سیستمهای خودکار یا مستقل از دخالت انسانی” تقسیم می کند. اینترنت اشیاء، اصولا هر چیزی را به یک کامپیوتر متصل به اینترنت تبدیل می کند که به معنی آسیب پذیر شدنشان در برابر حملات متداول اینترنتی است. هنوز هم اخبار هک یا رخنه در سیستمهای شخصی یا سازمانی را که به دلیل عدم ارتقاء امنیتی آنها روی داده اند، می شنویم. برخی دستگاه ها اصلا امکان ارتقاء امنیتی ندارند؛ هرچند شاید بتوان یک روتر آسیب پذیر را دور انداخت و جایگزین کرد اما دور انداختن یک یخچال دارای نقص امنیتی غیرقابل ارتقاء، بعید به نظر می رسد.

اگرچه اینترنت اشیاء هنوز به مرحله “انفجار” نرسیده است اما تصور میزان آسیب پذیری آتی آن، بسیار ناامیدکننده است. هنگامی که صحبت از سیستمهای متصل به یکدیگر است، آسیب پذیری یکی به معنی امکان حمله به همه است؛ آسیب پذیری یک سیستم به بقیه سرایت می کند و نتیجه، صدماتی است که هیچ کس تصورش را نمی کرده و مسئولیت جبرانش را به عهده نمی گیرد.

اینترنت اشیاء، نقاط ضعف قابل سوء استفاده را تکثیر می کند. محاسبه ریاضی آن ساده است. اگر ۱۰۰ سیستم با یکدیگر در ارتباط باشند، ۵٫۰۰۰ ارتباط و ۵٫۰۰۰ مسیر بالقوه آسیب پذیر وجود دارد. اگر تعداد سیستمها، فقط سه برابر شود، ۴۵٫۰۰۰ مسیر ارتباطی وجود خواهد داشت. ۵٫۰۰۰ سیستم تحت شبکه به معنی ۱۲٫۵ میلیون مسیر ارتباطی است. آسیب به اغلب این نقاط ضعف، بی اهمیت است اما برخی از آنها بسیار مخرب خواهند بود. تاثیرات حمله به یک سیستم مستقل بدون کنترل انسانی، آنی، خودکار، و فراگیر است.

اشنایر با وجود ابراز تاسف از “ترس طبیعی اغلب مردم از راهکارهای دولتی برای هر مسئله ای”، دولتها را به دخیل شدن بیشتر در اینترنت اشیاء تشویق می کند و با فرض درستی احتمال فاجعه بزرگ اینترنتی مرگبار، امیدوار است رئیس جمهور بعدی متوجه “توانایی دولت در انجام آنچه صنعت نمی تواند” و “اراده سیاسی لازم برای تحقق آن” باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.