تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

بت اسرارآمیز روسی، قدیمی ترین شیء چوبی در جهان


قدیمی ترین شی که در جهان ساخته شده است مجسمه ایست متعلق به یازده هزار سال پیش در ادامه با تکنــــــــازدانلود همراه باشید.

به تازگی ساخت بت شیگیت (Shigit) به ۱۱ هزار سال پیش نسبت داده شده است. عددی حدود دو برابر سن استون هنج (Stonehenge)، که این بت را تبدیل به کهن ترین شیء چوبی موجود جهان کرده است. بت پوشیده از نقاشی‌هایی است که شاید زبانی نوشتاری باشد که کسی نمی‌فهمد.

نمای کلی بت روسی

این بت در سال ۱۸۹۷ کشف شد و اولین تاریخ گذاری به وسیله کربن ۱۰۰ سال بعد روی آن انجام گرفت، اما مشخص شد که این تعیین سن تا حدودی اشتباه بوده است. امروزه با قطعیت کافی می‌دانیم که این بت واقعا چند سال دارد.

یک منبع آگاه در موزه تاریخ منطقه ای سوردلوسک (Sverdlovsk)، جایی که این اثر شگفت انگیز نگه داری می‌شود، گفت:
می‌توانیم بگوییم که  نتایج فوق العاده است.

اولین تلاش برای تاریخ گذاری این بت ۱۰۷ سال پس از اکتشاف آن و در سال ۱۹۹۷ صورت گرفت. اولین تحلیل‌های رادیوکربنی نشان داد که بت ۹۵۰۰ سال قدمت دارد، چیزی که منجر به بحث و جدل در محافل علمی‌شد. برای جلوگیری از بروز این شک‌ها و به منظور مقبولیت بخشیدن به نتایج، تصمیم بر این شد که از به روزترین فناوری‌ها برای تاریخ گذاری دوباره این بت استفاده شود. این که ما به صورت علمی‌نه تنها می‌توانیم سن این مجسمه بلکه همچنین سن درختی که از آن ساخته شده را تشخیص دهیم حیرت انگیز است.

کنده کاری‌های روی بت
کنده کاری‌های روی بت

تحقیقات در مانهایم آلمان و در یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه‌های جهان و با استفاده از طیف سنج جرم شتاب یافته بر هفت نمونه چوبی بسیار کوچک انجام گرفت. نتایج حیرت انگیز بود زیرا بر اساس نمونه‌های داخلی بت، سن آن ۱۱ هزار سال نشان داده شد. یعنی این ساخته متعلق به اوایل دوره زمین شناسی هولوکن (Holocene) است. همچنین مشخص شد که این مجسمه از نوعی درخت صنوبر ساخته شده که حداقل ۱۵۷ سال داشته است.

همان طور که گفته شد ساخت این مجسمه به اوایل دوران هولوکن باز می‌گردد، دوران زمین شناسی کنونی و زمانی که انسان تازه به عنوان گونه غالب پدیدار شده بود. ما نمی‌دانیم چه کسی و به چه دلیل این بت را ساخته است؛ شاید یک تمدن باستانی یا فقط یک یا چند هنرمند از یک قبیله. همچنین نمی‌دانیم که آیا کنده کاری‌های روی آن تنها تزیینی هستند یا یک زبان را نشان می‌دهند. تا این لحظه این موارد معما باقی مانده است، اما ایده‌هایی هم در مورد آن‌ها وجود دارد. دانشمندان معتقدند که کنده کاری‌ها نشانگر یک نظام عقیدتی و شاید یک دین کامل هستند و این بت به منظور انتقال معلومات از نسلی به نسل دیگر استفاده می‌شده است.

نمای صورت بت

پیتر زولین (Petr Zolin)، نویسنده و مراقب ارشد بت شیگیت و ژیلین، می‌گوید:
اگر این‌ها تصاویر ارواحی باشند که در دوران باستان در دنیای انسان‌ها سکونت داشتتند، حالت قرارگیری عمودی مجسمه‌ها (یکی روی دیگری) احتمالا به سلسله مراتب آن‌ها مربوط است. تصاویر روی سطوح جلو و عقب بت احتمالا نشانگر تعلق آن‌ها به دنیاهای دیگر است. اگر تصاویر افسانه‌های مصور درباره مبدا بشریت و جهان باشند، آن گاه ترتیب عمودی نشان دهنده ترتیب حوادث است. تزیینات هم می‌توانند نشانه‌های خاصی باشند که اتفاق مهمی‌را مشخص می‌کند.

پروفسور میخاییل ژیلین (Mikhail Zhilin)، محقق پیشگام موسسه باستان شناسی آکادمی‌علوم روسیه احساس حیرت و ادای احترام خود را این گونه ابراز می‌کند:
ما این تندیس را با حس تحیر بررسی و مطالعه می‌کنیم. این یک شاهکار است که ارزش احساسی و نیروی عظیم را در خود دارد، یک مجسمه بی همتا. هیچ چیز دیگری مانند این در دنیا نیست. این تندیس بسیار زنده و در عین حال بسیار پیچیده و پوشیده از اطلاعات رمزگذاری شده است. انسان‌ها به کمک این تندیس دانش را انتقال می‌داده اند.

مکان کشف بت
مکان کشف بت باستانی کشف شده در روسیه

اگر کنجکاوید بدانید این چوب چگونه اینقدر خوب حفظ شده است، دلیل این است که این مجسمه در باتلاقی از کود گیاهی گیر کرده بوده، محیطی بسیار اسیدی که اکسیژن بسیار کمی‌دارد، در نتیجه باکتری‌های تجزیه کننده در این مکان به سختی زنده می‌مانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.