تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار
تکنــــــــــــــازدانلود

تکنــــــــــــــازدانلود

هک وامنیت -جوک وسرگرمی-تکنولوژی-اخبــــــار

آیا کافیین موجود در نوشیدنی‌های گازدار رشد مغز نوجوانان را کند می‌کند؟


به گفته‌ی دانشمندان سوییسی نوجوانانی که به طور روزانه از مقدار زیادی نوشابه‌های کافیین دار استفاده می‌کنند، با کاهش مدت زمان خواب عمیق مواجه می شوند، که این موجب مشکلات زیادی در آینده خواهد شد. این دانشمندان متوجه شدند که مغز موش‌های نابالغی که کافیین مصرف می‌کردند دچار تاخیر در عملکرد می‌شود.

دانشمندان هشدار می‌دهند که مصرف نوشابه‌های کافیین دار در نوجوانان، می‌تواند از توسعه‌ی مناسب مغز آن‌ها جلوگیری کند. به گفته‌ی آن ها، کافیین با ایجاد تداخل در مدت زمان خواب عمیق می‌تواند طی این دوره حساس تاثیرات مخربی بر مغز انسان داشته باشد. دوره نوجوانی دوره‌ی بسیار حساسی است و هر گونه اختلال در توسعه‌ی مغز طی این دوره می‌تواند به بیماری‌های روانی یا اختلالات شخصیت منجر شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف حدود 300 الی 400 میلی گرم کافیین (حدود 3 فنجان قهوه) در روز می‌تواند موجب این تاثیرات مضر شود.


article-0-1840F2AD00000578-


در دوره‌ی نوجوانی برای آمادگی مغز جهت نیازهای دوره‌ی بزرگسالی، سیناپس‌هایی (اتصالات بین سلول‌های عصبی) که نیازی به آن‌ها نیست، حذف می‌شوند و آن گونه که امروز تصور می‌شود خواب کافی و مناسب برای انجام این فرایند بسیار ضروری است. به گفته‌ی پروفسور Reto Huber :

این فرایند بهینه سازی مغزی به احتمال زیاد طی دوره‌ی خواب عمیق اتفاق می‌افتد، طی این فرایند سیناپس‌های کلیدی گسترش می‌یابند و سیناپس‌های غیرضروری کاهش می‌یابند، این موضوع، موجب بهینه شدن و افزایش قدرت و بازدهی کل شبکه خواهد شد.

به گفته‌ی پروفسور Huber موش‌های جوانی که به آن‌ها کافیین داده شد در قیاس با موش‌هایی که تنها آب مصرف می‌کردند، دوره خواب عمیق کوتاه تری داشتند. ضمنا مغز آن‌ها نیز اتصالات بیشتری در انتهای مطالعات داشت، که به معنای اختلال در عملکرد فرایند کاهش سیناپسی است.

article-0-1840EB6800000578-

به گفته‌ی یکی از محققان حاضر در این پژوهش :

میزان مصرف کافیین در 30 سال اخیر برای نوجوانان حدود 70 درصد رشد داشته است. شرکت‌های نوشابه سازی نیز مدام در حال افزایش محصولات کافیین دار هستند. طی دوره نوجوانی مغز به فازی بسیار حساسی می‌رود که در آن احتمال هرگونه اختلال عملکرد وجود دارد. حتی اگر عملکرد مغز موش‌ها را کاملا متفاوت از مغز انسان بدانیم، با این همه نمی‌توان ریسک کرد و عاقلانه نیست اگر اجازه دهیم نوجوانان چنین خطری بکنند.

پژوهش دیگری نیز نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های قندی باعث افزایش خشونت و آشفتگی در نوجوانان می‌شود.

در خصوص اینکه مصرف چقدر کافیین می‌تواند مناسب باشد دانشمندان پیشنهاد حداکثر مصرف یک تا دو فنجان از قهوه‌ی خانگی را در روز می‌دهند. البته باید توجه داشت که این پیشنهاد متوسط روش درستی نیست چراکه سرعت سوخت و ساز و دفع کافیین از بدن در افراد مختلف، متفاوت است، ضمن اینکه قهوه‌های مختلف، میزان کافیین متفاوتی نیز دارا هستند. در نتیجه‌ میزان مصرف هر فرد می‌بایست با توجه به میزان تحمل بدن آن فرد تنظیم شود. پیشنهاد معمول برای یک فرد بالغ کمتر از 400میلی گرم در روز و برای یک فرد نابالغ حدود 75 میلی گرم و برای یک زن باردار حدود 200 میلی گرم در روز است. توجه کنید که کافیین یک ماده‌ی محرک است و میزان مصرف بالای آن می‌تواند اثرات منفی زیادی داشته باشد.

شما روزانه چقدر کافیین مصرف می‌کنید؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.